Prof. Richard Nisbett - psycholog społeczny z University of Michigan, jeden z najbardziej znanych badaczy inteligencji. Jego głośna książka "Mindware. Narzędzia skutecznego myślenia" ukazała się właśnie po polsku.

Maja Gawrońska: Cappuccino?

Richard Nisbett: Tak, wtedy w moim mózgu uaktywnię skojarzenie, które sprawi, że od razu panią polubię. Ale kawa nie może być zimna i powinna przyjemnie parować.

Mrożona odpada?

- Szczególnie mrożona herbata. Wtedy ryzykowałaby pani, że zapamiętałbym panią jako osobę zimną i nieprzyjemną. Warto też zwrócić uwagę na temperaturę pomieszczenia. To nie są moje upodobania, ale wiedza, która wynika z eksperymentów psychologicznych.

To, jak mnie pan zapamięta, naprawdę zależy od temperatury i napoju?

- Zależy od skryptów, które uaktywniają się w naszym mózgu. Na ich podstawie podejmujemy decyzje, często podświadomie. Nawet jeśli są one kompletnie nieracjonalne i nawet jeśli nie mamy zielonego pojęcia, dlaczego właśnie tak zdecydowaliśmy. Psychologia zna mnóstwo takich sztuczek.
Pozostało 93% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej