Barry Schwartz - profesor psychologii w Swarthmore College w Pensylwanii. Autor wielu książek i ponad stu artykułów naukowych. Jego najbardziej znaną pozycją jest "Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej" (w Polsce wydało ją PWN). Jeszcze w tym roku ukaże się kolejna książka Schwartza pt. "Dlaczego pracujemy?" ("Why we work?").

Agnieszka Jucewicz: Wie pan, co robi mój sześcioletni syn, gdy go pytam, w co by się chciał pobawić albo co ma ochotę zjeść?

Barry Schwartz: Co?

Rzuca się z rozpaczą na kanapę, wykrzykując: "Nie wiem!". Zwykle doprowadzało mnie to do szału, ale po lekturze pana książki "Paradoks wyboru" zrozumiałam, że on naprawdę cierpi.

- A razem z nim wielu dorosłych, którzy są równie nieszczęśliwi, stając w obliczu tysiąca decyzji dziennie. Może już nie rzucają się z płaczem na kanapę, za to żyją w potwornym napięciu i lęku. Dokonywanie wyboru przez dzieci to zresztą szalenie ciekawy i kompletnie zaniedbany obszar badań naukowych. Niesłusznie, bo problem będzie się pogłębiał. Dzieci uczą się od dorosłych, a dorośli są coraz mniej sprawni, jeśli chodzi o umiejętność wybierania.
Pozostało 95% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej