Amir Kassaei. Fot. Martin KrollWspółczesny Don Draper siedzi w narożnym gabinecie na 11. piętrze starego biurowca na rogu Madison Avenue i 50. Ulicy. Za oknem płynie Manhattan - rzeka ludzi i samochodów. Już od kilkudziesięciu lat palenie w budynku jest zabronione, więc Draper zjeżdża na dół windą w stylu art deco, mija kantorek portiera i wychodzi na zewnątrz.

Ma czwórkę dzieci z trzema kobietami, najstarsza córka ma 18 lat i jest owocem przygody na jedną noc. Dzieci mieszkają na różnych kontynentach. Miałem sporo szczęścia, bo on sam coraz rzadziej urzęduje na Madison Avenue. Złapałem go tam w przerwie między podróżami.

Nie ma okazałej rezydencji w Connecticut ani w Southampton i nie dojeżdża do niej wypasionym lexusem. No i w ogóle nie jest Amerykaninem. Oto Amir Kassaei, globalny dyrektor kreatywny agencji reklamowej DDB pracującej dla takich firm jak McDonald's, Unilever, Johnson & Johnson czy Volkswagen. To jeden z najmłodszych szefów kreacji na świecie. Gdy obejmował to stanowisko, miał 43 lata.

''Think Small'' - słynny klip VW Garbusa.

Rozmawiamy w biurze, które jeszcze pod koniec lat 70. zajmował Bill Bernbach - legenda branży reklamowej. To on stworzył dla ''Garbusa'' takie kampanie, jak ''Lemon" czy ''Think small'' oraz nieśmiertelne hasło reklamowe ''Staramy się bardziej'' dla sieci wypożyczalni aut Avis. Dziś w dawnym gabinecie Bernbacha całą ścianę zajmuje tekst słynnej reklamy Apple wypisany dużymi czarnymi literami na białym tle: ''Za tych, co szaleni. Za odmieńców. Buntowników. Awanturników. Niedopasowanych. Za tych, co patrzą na świat inaczej. Oni nie lubią zasad. Nie szanują status quo. Można ich cytować, można się z nimi nie zgadzać; można ich wysławiać, można ich zniesławiać. Ale jednego nie można zrobić - nie można ich ignorować. Bo to oni zmieniają świat. Popychają ludzkość do przodu. I choć niektórzy mogą widzieć w nich szaleńców, my dostrzegamy w nich geniusz. Ponieważ ludzie wystarczająco szaleni, by sądzić, że mogą zmienić świat... są tymi, którzy go zmieniają''.

Słynna reklama Apple "Think Different.

Te słowa nie powstały w agencji DDB, lecz w konkurencyjnej TBWA, a ich współautorem był Steve Jobs. Nieczęsto w biurach agencji reklamowych można znaleźć osiągnięcia konkurencji. W każdym razie Don Draper, dyrektor kreatywny agencji Sterling Cooper Draper Pryce w serialu ''Mad Men'', by do tego nie dopuścił. Ale nie Amir Kassaei.
Pozostało 91% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej