Dna moczanowa a dieta

*
20.06.2012 13:22
A A A Drukuj
Witam. Zachorowałem na dnę moczanową. Przeglądając Internet, znalazłem wiele przykładowych diet, które należy stosować w tej chorobie. Jednak produkty w nich zawarte często się wykluczają. Co w jednej diecie jest niskopurynowe, to w drugiej występuje jako zabronione, tj. bardzo wysoko purynowe. Proszę o pomoc. Lekarz niewiele mi powiedział. Z pozdrowieniami, Jan J.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Artretyzm, dawniej zwany podagrą, to długotrwała choroba przemiany materii, której właściwą nazwą jest dna lub skaza moczanowa. Znana była już w starożytności. Występuje najczęściej (w 90%) u mężczyzn po 40. roku życia, o wysokim standardzie życia, odpowiedzialnej pracy (związanej z dużym stresem), otyłych, chorych na nadciśnienie i/lub cukrzycę. U kobiet występuje czasem w okresie menopauzy.

Jest to bardzo bolesna choroba, charakteryzująca się nadmiernym stężeniem kwasu moczowego we krwi. Nadmiar tego kwasu odkłada się we krwi i stawach (głównie dużych palców u nóg) w postaci kryształków moczanowych i soli kwasu moczowego. Połączone jest to z zapaleniem, obrzękiem i zaczerwienieniem jednego lub kilku stawów. Kwas moczowy wytwarzany jest z puryn, czyli związków pochodzących z rozkładu tkanek organizmu, a także ze zjadanej żywności.

Aby zmniejszyć produkcję kwasu moczowego w organizmie i złagodzić ataki choroby, stosuje się dietę niskopurynową, polegającą na spożywaniu produktów zawierających jak najmniejszą ilość puryn lub w ogóle ich pozbawionych.

Ze względu na zawartość puryn żywność dzieli się na 3 grupy.



10 zasad postępowania dietetycznego w artretyzmie

1. Nie jeść tuż przed snem (najpóźniej około 3 h wcześniej), ponieważ w nocy nasila się gromadzenie kwasu moczowego.

2. Pić dużo niesłodzonych płynów, aby wypłukać kwas moczowy z organizmu. Pomocne jest częste spożywanie surówek i sałatek lub picie soku z selera, gdyż wykazuje on właściwości moczopędne.

3. Ważne jest utrzymanie prawidłowej masy ciała, jeśli występuje nadwaga - schudnięcie (ale wolne, niezbyt raptowne).

4. Mięso, drób, ryby należy spożywać (w umiarkowanej ilości, oprócz gatunków z grupy 1.) gotowane w dużej ilości wody, aby wypłukać z nich jak najwięcej puryn. Nie zużywać wywaru ani bulionów. Niewskazane jest smażenie i duszenie.

5. Starać się ograniczać ilość spożywanego tłuszczu, gdyż zmniejsza on wydalanie kwasu moczowego z organizmu. Mięso, mleko oraz ich produkty należy wybierać chude, do przygotowania potraw używać mało tłuszczu, ograniczyć smarowanie pieczywa.

6. Pić codziennie około 3 szklanek chudego mleka lub jogurtu, głównie z musli, płatkami, kaszą; jeść chudy ser biały, niewielką ilość sera żółtego. Tymi produktami częściowo zastępować mięso.

7. Codziennie należy spożywać dużo warzyw (oprócz szparagów, szpinaku, szczawiu, fasoli, grochu, soi i soczewicy), a także owoców. Poleca się często jedzenie wiśni lub poza sezonem picie soku wiśniowego - zmniejsza on stężenie kwasu moczowego w organizmie. Podobne działanie wykazują owoce zawierające flawonoidy - antocjany, a mianowicie czarne jagody, porzeczki, ciemne winogrona, owoce głogu i jałowca.

8. Nie poleca się picia alkoholu, gdyż nasila on powstawanie kwasu moczowego. Należy ograniczyć picie kawy, mocnej herbaty i kakao.

9. Unikać jedzenia słodyczy, gdyż zawierają one dużo tłuszczu i sprzyjają nadwadze.

10. Ograniczyć ilość soli stosowanej do przygotowywania posiłków, gdyż nasila ona nadciśnienie. Używać delikatnych przypraw ziołowych - majeranku, kminku, natki, koperku, soku z cytryny, goździków, wanilii, cynamonu. Unikać ostrych przypraw.

Wskazany jest umiarkowany, ale regularny wysiłek fizyczny.

Pokrewne tematy: www.reumatologia.mp.pl

Odpowiedziała

mgr Aleksandra Cichocka Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych z Poradnią Chorób Metabolicznych

Odpowiedzi przygotowuje: Medycyna Praktyczna: lekarze pacjentom.



Wróć do serwisu | Przeczytaj regulamin



Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.