"Śpiączka farmakologiczna" u chorych na POCHP

*
19.03.2012 17:05
A A A Drukuj
Mój tata od 20 lat choruje na POChP, jego choroba jest zawansowana, przebywa w szpitalu, obecnie na OIT, został uśpiony, podłączony do różnych urządzeń, wentylują mu płuca, chciałabym wiedzieć, czy słyszy mnie, jak do niego mówię? Czy mogą być skutki uboczne po przebudzeniu?
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Podawanie leków nasennych i narkotycznych leków przeciwbólowych chorym w stanach ciężkich ma za zadanie ułatwić prowadzenie intensywnego leczenia, w tym przyrządowego, np. mechanicznej wentylacji płuc, czyli tzw. oddechu zastępczego. Takie postępowanie w języku medycznym nazywane sedacją (uspokojeniem) lub analgosedacją (uspokojeniem z podaniem leków przeciwbólowych) ma na celu również zminimalizowanie cierpienia wynikającego z ciężkiej choroby. Sedacja to obniżenie aktywności ośrodkowego układu nerwowego za pomocą środków farmakologicznych bez wyłączenia świadomości (możliwe jest jednak częściowe jej ograniczenie).

Stosowanie sedacji nie powoduje reakcji niepożądanych. Objawy, które można by łączyć z tym sposobem leczenia, stanowiąskutekleczonej choroby, w tym ciężkości jej przebiegu.

Stopień kontaktu z chorym zależy od dawek stosowanych leków i ich metabolizmu. U chorych poddawanych sedacji bardzo często występuje niepamięć z okresu stosowania tej terapii. Rozpowszechnione sformułowanie "śpiączka farmakologiczna" jest formą leczenia potencjalnie odwracalnych pierwotnych lub wtórnych chorób układu nerwowego, przede wszystkim mózgu.

Pokrewne tematy: www.pochp.mp.pl

Odpowiedziała:
dr n. med. Magdalena Twardowska
Specjalista chorób wewnętrznych, chorób płuc, anestezjologii i intensywnej terapii

Odpowiedzi przygotowuje: Medycyna Praktyczna: lekarze pacjentom.



Wróć do serwisu | Przeczytaj regulamin



Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu