"To chora i absurdalna sytuacja, że seriale o wielomilionowej widowni przynoszą wielomilionowe straty" - powiedział w wywiadzie dla "Faktu" Jacek Kurski, odnosząc się do flagowych telenowel TVP "Klanu" i "M jak miłość".

Telenowela to format wymyślony do lokowania produktu. Amerykanie do dzisiaj nazywają je "operami mydlanymi", bo pierwsze zazwyczaj były sponsorowane przez koncern Procter & Gamble i kierowane do gospodyń domowych - które chciały prać i zmywać takimi samymi środkami czystości, jakich używają idealne gospodynie domowe na ekranie.

Lokowanie produktu to temat, delikatnie mówiąc, kontrowersyjny. Widzów przeważnie drażni, choć zdarzają się wyjątki. W 2011 roku w Unii przyjęto dyrektywę, która jak zwykle była produktem kompromisu.

Dyrektywa mówi w pierwszym zdaniu, że lokowanie jest zakazane. Potem pojawiają się warunki i wyjątki. Ponieważ...
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.