Sebastian Duda – teolog, publicysta, członek Laboratorium „Więzi”

W kwestiach 153 i 154 „Sumy teologicznej” św. Tomasz z Akwinu podjął wątek grzechu rozpusty (łac. luxuria) określonego przezeń jako lubieżne pożądanie przyjemności. Jego zdaniem występki rozpustne dotyczą nie tylko sfery seksualnej, ale także formy obcowania płciowego, jak i masturbacja mają dla właściwego osądzania rozpusty znaczenie podstawowe. nie obniża ducha mężczyzny jak kobiece pieszczoty i zetknięcia z nią cielesne, oraz Arystotelesa, który twierdził, że sperma to „nadmiar” powstały w ciele mężczyzny po zaspokojeniu odżywczych potrzeb organizmu. Niemniej „nadmiar” ten wedle św. Tomasza jest potrzebny, by realizować Boży zamiar: podtrzymywanie gatunku ludzkiego. Z tego powodu niegodziwym jest szastanie nim na lewo i prawo.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej