16 czerwca 1898 r. Mickiewicz w Krakowie

Na krakowskim rynku odsłonięty został pomnik Adama Mickiewicza. Ogłoszony w 1879 r. konkurs wygrał Tomasz Dykas, ale wybuchł spór o to, gdzie monument ma stanąć, i artysta nie zrealizował swego projektu. W 1885 r. władze miasta ogłosiły nowy konkurs, który znów wygrał Dykas, ale znowu nie wyrzeźbił wieszcza, bo wybór unieważniono, zarzucając komisji prywatę. W trzecim konkursie zwyciężył Cyprian Godebski, ale kiedy wyszło na jaw, że był protegowanym jednego z jurorów, zwycięstwo przypadło Teodorowi Rygierowi, zdobywcy drugiej nagrody. Ukończył on rzeźbę w 1894 r., ale po krytyce innych artystów, że stworzył karykaturę wieszcza, musiał wykonać nowy posąg. W 1940 r. pomnik zniszczyli Niemcy. Po wojnie został zrekonstruowany.

16 czerwca 1903 r. Ford Henry’ego Forda

Henry Ford zakłada firmę, która się stanie jednym z symboli motoryzacji. Ford pracował u Edisona i doszedł tam do stanowiska głównego inżyniera i członka zarządu firmy, ale w końcu uznał, że ma dość pieniędzy, by poświęcić się motoryzacji. Był genialnym wizjonerem i organizatorem - to on wprowadził taśmowy system produkcji polegający na montowaniu poszczególnych elementów auta przesuwającego się jak na taśmie do kolejnych zespołów robotników. I to on uruchomił produkcję pierwszego masowego i taniego samochodu, czyli modelu T. W latach 1908-27 Ford sprzedał ponad 15 mln egzemplarzy modelu T. Wbrew słynnym słowom Forda, że każdy może sobie zamówić auto w dowolnym kolorze, o ile będzie to czarny, zdarzały się i inne kolory.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej