24 kwietnia 1547 r. Bitwa pod Mühlbergiem

W tej bitwie protestanci zostają pokonani przez Karola V, cesarza niemieckiego i króla hiszpańskiego, władcę, nad którego imperium dzięki hiszpańskim zdobyczom w Nowym Świecie słońce nie zachodziło. Po zwycięstwie pod Mühlbergiem, które walnie przyczyniło się do zakończenia wojny religijnej w Niemczech - zwycięski cesarz postawił na ugodę. Rok później na sejmie w Augsburgu przyjęta została zasada: cuius regio, eius religio - jaka religia władcy, taka i poddanych. Nie miała ona nic wspólnego z wolnością sumienia i Karol był jej przeciwnikiem. Uznał jednak, że protestantów nie zmusi już do powrotu do Kościoła. Augsburg usankcjonował więc rozłam w chrześcijaństwie, który uruchomił Luter, ogłaszając 31 października 1517 roku 95 tez dotyczących odpustów.

24 kwietnia 1894 r. Podkowiński tnie "Szał"

Tuż przed godziną otwarcia warszawskiej galerii Zachęta malarz Władysław Podkowiński pożyczył od stróża drabinę, wspiął się na nią i pociął nożem swój obraz "Szał uniesień". Dzieło przedstawiało nagą, rudowłosą kobietę na oszalałym czarnym koniu. Nie do końca wiadomo, co skłoniło artystę do takiego kroku, bo wypowiadał się później na ten temat nieprecyzyjnie. Być może atmosfera sensacji, jaka towarzyszyła pełnemu erotyzmu obrazowi. Być może reakcja rodziny plastyka i muzyka Miłosza Kotarbińskiego, która w postaci na koniu dopatrzyła się jego żony Ewy, w której Podkowiński był zakochany. Po śmierci artysty obraz odrestaurował kolekcjoner Witold Urbański. Dziś wisi w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej