20 grudnia 1970 r., po tragedii na Wybrzeżu, skończyła się 14-letnia epoka Władysława Gomułki, którego miejsce tamtego właśnie dnia zajął Edward Gierek, dotychczasowy I sekretarz komitetu wojewódzkiego partii w Katowicach. Ekipa nowego przywódcy odeszła od polityki skąpego poprzednika. Gierek zamierzał unowocześniać kraj w dużej mierze za zagraniczne kredyty, których - znów inaczej niż Gomułka - nie bał się zaciągać. Siermiężną Polskę Gomułki miała zastąpić kolorowa, która - jak 4 września 1971 r. na XI Plenum KC PZPR zapowiadał Gierek - miała rosnąć w siłę, a ludzie mieli żyć dostatniej. 29 października została podpisana umowa licencyjna na produkcję w Polsce Fiata 126, mającego odegrać taką rolę w motoryzacji polskiego społeczeństwa, jak jego poprzednik Fiat 500 odegrał w motoryzacji Włoch. Rozwojowi branży samochodowej towarzyszyć miała rozbudowa systemu drogowego.
Pozostało 95% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej