Top 5 polskiego eksportu. Komu najlepiej idzie za granicą?

Michał Frąk
09.06.2016 10:32
A A A
Eksport

Eksport (MIECZYSŁAW MICHALAK)

Hity polskiego eksportu. W co inwestować, by odnieść sukces na zagranicznych rynkach?
W ubiegłym roku po raz pierwszy od niepamiętnych czasów w Polsce przychody z eksportu przewyższyły wartość importu. Za granicę wysłaliśmy towary o wartości 747,2 mld zł (178,7 mld euro), a kupiliśmy za 731,7 mld zł (175 mld euro) - podaje GUS. To wzrost o ponad 7,7 proc.

Najszybciej rośnie nam eksport do krajów UE - ok. 10 proc. rocznie. Na czele krajów Starego Kontynentu pod tym względem znajdują się Holandia, Hiszpania i Włochy. Przyjrzyjmy się, czego najwięcej sprzedajemy za granicę.

1. Przemysł elektromaszynowy

Przemysł elektromaszynowy króluje w rankingu polskich hitów eksportowych. Choć trzeba uczciwie powiedzieć, że nie jest to branża dla ludzi bez dużych pieniędzy. Wyroby tego sektora odpowiadają aż za 40,4 proc. wartości całego polskiego eksportu. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest to, że produkty te zazwyczaj są bardzo drogie. Wśród nich znajdziemy m.in. środki transportu, obrabiarki, turbiny, silniki elektryczne, instalacje do innych gałęzi przemysłu, maszyny górnicze, budowlane, włókiennicze oraz urządzenia elektroniczne.

Wysoka pozycja przemysłu elektromaszynowego w polskiej gospodarce świadczy o jej rosnącej sile. Gałąź ta wymaga nie tylko ogromnych nakładów finansowych, ale również odpowiedniej kadry. Potrzebni są zarówno wysoko wykwalifikowani pracownicy produkcji, jak i inżynierowie oraz szczebel zarządzający.

Kraje będące potentatami przemysłu elektromaszynowego to jednocześnie najsilniejsze gospodarki świata - Stany Zjednoczone, Japonia, Niemcy, Chiny czy Wielka Brytania.

W ostatnim czasie w Polsce największe wzrosty w tej gałęzi notują producenci aparatury optycznej i fotograficznej. W tej grupie eksport rok do roku rośnie o ok. 20 proc.



Polskie pociągi jadą do Berlina

2. Przemysł chemiczny

Przemysł chemiczny w Polsce zatrudnia ok. 200 tys. osób. Przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw mają duże pole do popisu. Do tej kategorii zalicza się m.in. chemikalia organiczne, mydła i preparaty piorące. Do września ubiegłego roku wyeksportowaliśmy ich za 1,5 mld euro. Jeszcze większe wzięcie mają nasze perfumy, kosmetyki i olejki eteryczne. Nasze firmy sprzedały ich za granicę za 2,2 mld euro.

Na obcych rynkach mocno zaczynają się rozpychać również producenci farmaceutyków (sprzedaż za 2,7 mld euro). W ciągu ostatnich lat kilku polskich producentów urosło do miana bardzo poważnych graczy. Pabianicki Aflofarm rozrósł się do tego stopnia, że jest największym reklamodawcą w kraju. Teraz suplementami diety próbuje podbić rynek niemiecki. Adamed był pierwszą polską firmą farmaceutyczną, która miała przedstawicielstwo w Arabii Saudyjskiej. Jeszcze niedawno niewielka firma biotechnologiczna Mabion jest dzisiaj gotowa do podbijania świata innowacyjnymi lekami na raka.



3. Artykuły rolno-spożywcze

Powoli stajemy się coraz bardziej istotnym producentem żywności w Europie. Branża ta nie może do końca rozwinąć skrzydeł przez zawirowania polityczne. Z powodu embarga na żywność o 26,8 proc. spadł w zeszłym roku eksport do Rosji, mimo to nie było słychać o wielkich bankructwach. Szybko okazało się, że polskie produkty znalazły amatorów na innych rynkach.

Niewykorzystaną szansą jest embargo na polską wieprzowinę nałożone przez Chińczyków. Ten ogromny rynek stałby dla nas otworem, gdyby nie wykrycie przypadków afrykańskiego pomoru świń. Od lat trwają dyplomatyczne zabiegi, by ograniczenia zostały zniesione - na razie bez rezultatów.

Dużą popularnością za granicą cieszą się nasze przetwory spożywcze, przetwory ze zbóż, mąki, mleka. Eksportujemy też sporo wyrobów tytoniowych. Jednak prawdziwym eksportowym hitem są nasze napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet. Sprzedaliśmy ich za ponad 10 mld euro.



Więcej pociągów do Chin. Wiozą słodycze i alkohol.

4. Wyroby metalurgiczne

Na czwartym miejscu wśród najczęściej kupowanych polskich produktów za granicą są wyroby metalurgiczne. W tej branży mali gracze też nie będą mieli wiele do powiedzenia. Tu bezkonkurencyjny jest koncern KGHM - jedna z największych polskich spółek skarbu państwa. To jeden z czołowych producentów miedzi i srebra na świecie. Zatrudnia blisko 20 tys. ludzi.

KGHM jest największym producentem srebra i ósmym producentem miedzi na świecie. Posiada dostęp do czwartych pod względem wielkości zasobów miedzi. Spółka prowadzi projekty eksploracyjne, rozwojowe i produkcyjne w Polsce, Niemczech, Kanadzie, Chile i USA.

Wartość sprzedanych przez polskie firmy wyrobów z miedzi w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wyniosła 3,1 mld zł. Za żeliwo i stal dostaliśmy 3,4 mld euro. Łączna sprzedaż wyrobów metalurgicznych do września 2015 r. wyniosła 14 mld euro.



Huta miedzi Głogow II. Wydział wytapiania miedzi

5. Meble

Kolejnym polskim towarem eksportowym powoli stają się meble. Przeciętny Niemiec każdego roku wydaje na nie około 400 euro, Polak - 40 euro. U naszych zachodnich sąsiadów meble wymienia się co cztery lata, u nas co 26 lat. Dlatego na tym rynku w Polsce jeszcze długo będzie wiele do zrobienia. Firmy, które się na nim rozwijały, stały się już na tyle duże, by walczyć również o zagranicę.

Samo Forte w tym roku wyprodukuje 3,5 mln sztuk mebli. Już dzisiaj sprzedaje je do Afryki Północnej i Chin. Black Red White ma spółki zależne na Ukrainie, Białorusi, Słowacji, Węgrzech, w Rosji oraz Bośni i Hercegowinie. Kler swoje produkty sprzedaje na całym świecie w sieci salonów firmowych i przez franczyzy.



Więcej o:
Zobacz także
  • Firma otwarta na świat

    Osią projektu będą małe i średnie polskie firmy, które swoją działalność rozszerzają lub próbują rozszerzyć poza granice naszego kraju.

    W naszych publikacjach pokażemy, jakie bariery napotykają w swojej działalności, dlaczego wyjście z produktami, usługami zagranicę pozwala lepiej rozwijać się także na rynku rodzimym, jakie są korzyści z umiędzynarodowienia działalności.

    Napiszemy także, jakie usługi, produkty, półprodukty małe firmy importują i dlaczego.

    Czy internet pomaga "wyjść firmom na świat", czyli jak radzą sobie firmy skupiające swoją działalność w sieci.