Leasing cieszy się w Polsce rosnącą popularnością. Z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że tylko w pierwszej połowie tego roku firmy leasingowe sfinansowały inwestycje polskich firm o wartości 38,9 mld zł. Z kolei badania przeprowadzone przez CBM INDICATOR, na ogólnopolskiej próbie firm o obrotach nieprzekraczających 5 mln zł pokazują, że z leasingu korzysta lub w przeszłości korzystało aż 40 proc. małych przedsiębiorstw, a 81 proc. korzystających z tej formy finansowania zakupów, jest z niej zadowolonych. Co ciekawe, według polskich przedsiębiorców, leasing pod wieloma względami wyprzeda kredyt. Jak pokazuje badanie, leasing jest postrzegany jako bezpieczniejszy (uznaje tak 64 proc. aktualnie korzystających) i bardziej przyjazny dla przedsiębiorców niż kredyt (takie zdanie wyraziło 66 proc. małych firm). Dla kredytu te wskaźniki wyniosły odpowiednio 8 i 7 proc.

Samochód w leasing, gotówka na inwestycje

Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, najczęściej przedsiębiorcy finansowali leasingiem pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (45,6 proc. udział w strukturze rynku). Największą, bo liczącą około 71,6 proc. grupę korzystających z leasingu stanowili klienci o obrotach do 20 mln zł. Do tej grupy zaliczane są mikro i małe firmy. 28 proc. stanowili klienci o obrotach powyżej 20 mln zł. Dla małych i średnich firm leasing jest istotnym rozwiązaniem, wpływającym na płynność przedsiębiorstwa i ułatwiającym jego funkcjonowanie. Dzięki finansowaniu leasingiem samochodów osobowych, przedsiębiorcy zyskują nowoczesną i reprezentatywną flotę, która nie tylko pomaga w bieżącym funkcjonowaniu firmy, ale wpływa na jej prestiż wśród klientów. Przede wszystkim jednak, leasing pozwala małym i średnim firmom na oszczędności. Firmy mogą cieszyć się nową flotą, nie wydając na nią bieżących środków, które mogą dzięki temu przeznaczyć na bieżące funkcjonowanie lub inwestycje. 

Planowanie kosztów eksploatacji firmowej floty

A mowa o znaczących oszczędnościach. Tym bardziej, że niektóre firmy leasingowe nie wymagają od przedsiębiorców pokrywania opłaty wstępnej. To oznacza, że firma nie musi uruchamiać większych środków jednorazowo, a rozłożyć sobie koszty na miesięczne raty. Decydując się jednak na leasing, warto uwzględnić także  koszty eksploatacji firmowej floty, a nie tylko wysokość miesięcznej raty. – Planowanie kosztów eksploatacji firmowej floty, bez względu na to, czy posiadamy kilkanaście czy kilkaset samochodów, jest bardzo ważnym elementem budżetu każdej firmy. Idealnie jest, gdy całkowity koszt użytkowania, czyli TCO, oszacujemy jeszcze przed decyzją o zakupie. Ze względu na potrzebne doświadczenie i dostępność danych jest to trudny proces.  Firmy z mniejszymi flotami, gdzie etat specjalisty ds. floty jest łączony z innymi równie ważnymi obowiązkami, mają dodatkowo utrudnione to zadanie – mówi Marcin Paciorek, kierownik sprzedaży flotowej w Volkswagen.

Dedykowane programy

Tutaj z pomocą przychodzą dedykowane programy finansowe. Mowa na przykład o rozwiązaniach, w których w niskiej racie miesięcznej spłacamy utratę wartości samochodu, a nie jego pełną cenę. Firmy leasingowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, tworząc dla nich specjalnie skrojone pakiety. Dzięki nim można wynegocjować atrakcyjne rabaty nie tylko na samo finansowanie samochodu, ale skorzystać z wielu opcji dodatkowych. Dzięki takim pakietom możemy wliczyć w ratę ubezpieczenie, cenę przeglądów okresowych czy wydłużyć gwarancję. – Korzyści dla przedsiębiorcy z takiego rozwiązania są bardzo wymierne. Wysoka wartość rezydualna i brak konieczności wykupu samochodu po okresie leasingu chroni przed zbyt dużą utratą wartości. Pakiety przeglądów i wydłużone gwarancje powodują, że nie jesteśmy zaskakiwani fakturami za obsługę serwisową. Relatywnie niższa rata niż przy tradycyjnym leasingu z niskim wykupem pozwala na zakup samochodów bezpieczniejszych, lepiej wyposażonych i sławiących wizytówkę firmy, a także na szybszą ich wymianę na nowe. Program Volkswagen Business Care, stworzony z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach cechuje się wszystkimi powyższymi zaletami, co docenili zarówno klienci jak i eksperci. Program otrzymał na przykład tytuł najlepszego narzędzia finansowego w 2017 w plebiscycie jednego z miesięczników flotowych – podkreśla Marcin Paciorek.

Atrakcyjne ubezpieczenie

Biorąc samochód w leasing, warto zwrócić uwagę  na cenę ubezpieczenia. Firmy leasingowe dzięki umowom z ubezpieczycielami mogą zaoferować bardzo atrakcyjne składki. Pozwalają je też włączyć w raty leasingowe, dzięki czemu, znów, koszty rozkładają się na mniejsze i nie wymagają znaczącego jednorazowego wydatku. Leasingodawcy pozwalają też dopasowywać ubezpieczenie do własnych potrzeb. Jeśli więc przedsiębiorca często wyjeżdża do krajów Unii Europejskiej,  może wybrać dodatkowo autocasco uwzględniające na przykład ryzyko kradzieży na terenie Europy

Na przyszłość

Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość dołączania do raty leasingu pakietu przeglądów. Przedsiębiorca wykupuje taki pakiet i nie musi martwić się kosztami przeglądu przez kilka lat użytkowania auta – najczęściej to trzy, cztery lata, czyli cały okres leasingowania samochodu. Taki pakiet obejmuje wymianę oleju, flirtów oleju i powietrza, płynu hamulcowego czy na przykład świec zapłonowych. Pozwala zabezpieczyć portfel przed ewentualnym wzrostem cen za te eksploatacyjne materiały w przyszłości. Do takich dodatkowych pakietów można też zaliczyć ochronę pogwarancyjną.  Pozwala ona obniżyć koszty związane z użytkowaniem samochodu po upływie gwarancji fabrycznej. W przypadku awarii, koszty naprawy zostają pokryte przez ubezpieczyciela.

Analiza rozwiązań

Wybierając leasingodawcę, warto szukać rozwiązań, które pozwolą zminimalizować całkowity koszt użytkowania auta. Trzeba zawsze pamiętać, że realnym kosztem posiadania samochodu w firmie nie jest jego cena zakupu, a miesięczne koszty, jakie generują rata leasingu, paliwo czy serwis. – Wybierając program finansowania do swojej firmy warto porównać, jakie usługi zawiera program oraz jakie koszty miesięczne wygeneruje. Bardzo często samochód droższy w zakupie, po porównaniu miesięcznych obciążeń, okazuje się tańszy w utrzymaniu. Mają na to wpływ wspomniana już wysoka wartość rezydualna, koszty serwisowania czy promocyjne pakiety ubezpieczeń. Dlatego, wybierając program finansowania nowych samochodów do firmy, warto sprawdzić, czy oferuje on takie elementy jak rynkowa wartość odkupu, brak obowiązku wykupu po okresie leasingu, pakiety przeglądów czy promocyjne ubezpieczenie. Dzięki tym rozwiązaniom  nie „zamrażamy” naszych środków na opłatę wstępną, ani nie obarczamy naszych pracowników koniecznością odsprzedaży na rynku wtórnym samochodów, które wykupiliśmy z leasingu. Możemy zostawić to fachowcom z firm leasingowych – radzi Marcin Paciorek, kierownik sprzedaży flotowej w Volkswagen.

Dwucyfrowe tempo wzrostu

Leasing doceniany jest przez firmy za przewidywalność pod względem kosztów. Dzięki pakietom dodatkowym można uczynić go jeszcze bardziej przejrzystym i zabezpieczyć się przed dodatkowymi, nieoczekiwanymi kosztami. Dla przedsiębiorców stałe koszty są niezwykle istotne, bo pozwalają planować z wyprzedzeniem budżet. To dlatego leasing, choć już doceniany jest przez wielu przedsiębiorców, będzie cieszył się rosnącą popularnością. Według Związku Polskiego Leasingu 2018 będzie szóstym rokiem z rzędu z dwucyfrowym tempem rozwoju rynku leasingu w Polsce. ZPL szacuje, że na koniec roku łączne finasowanie branży może przekroczyć 83 mld zł.