Przygotowana przez inicjatywę Razem dla Praw Autorskich kampania informacyjna dotyczy projektu dyrektywy w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym.

Dokument nie dotyka bezpośrednio internautów, definiuje zaś działania operatorów platform internetowych, nakładając na nich nowe zadania. Zobowiązuje ich m.in. do dzielenia się częścią zysku wynikającego z korzystania z utworów, do których nie mają uprawnień (art. 11), czy wyłapywania na bieżąco treści, które łamią cudze prawa autorskie (art. 13), a więc ich filtrowania.

Przez przeciwników dyrektywa określana jest mianem ACTA 2. W odpowiedzi twórcy kampanii przygotowali stronę RazemDlaPrawAutorskich.pl. Jak tłumaczą, w ten sposób chcą zmierzyć się z nieprawdziwymi stwierdzeniami przeciwników dokumentu oraz wyjaśnić korzyści płynące z pełnej ochrony materiałów prasowych.

Odnoszą się m.in. do haseł głoszonych przez Google’a, a mających pokazywać, co czeka internautów po przyjęciu dokumentu, takich jak: „Wyobraź sobie, że nie możesz oglądać ulubionych filmów” czy „Wyobraź sobie, że nie możesz znaleźć lokalnych wiadomości albo interesujących Cię materiałów”.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej