"Człowiek godny to znaczy taki, który szanuje siebie i innych, i tą postawą wzbudza uznanie" - to pierwsze zdanie, jakie przeczytali uczniowie na egzaminie gimnazjalnym z języka polskiego. Tak zaczyna się tekst "O godności" Barbary Skargi (profesor filozofii, a w czasie II wojny światowej łączniczki AK), który dostali do analizy gimnazjaliści. To fragment artykułu, który w 2007 r. ukazał się w "Tygodniku Powszechnym".

Egzamin gimnazjalny 2018. Język polski [ARKUSZE]

Kolejnymi analizowanymi tekstami były fragment "Tygrysa i Róży" Małgorzaty Musierowicz oraz "Rowerować, teatrować czy kawkować" Jana Burzyńskiego. Ten drugi miał zainspirować gimnazjalistów do odpowiedzi na pytanie: "Czy dążenie do skrótowości w codziennym komunikowaniu się jest zjawiskiem pozytywnym, czy negatywnym?".

Uczniowie do analizy dostali też wiersz Jonasza Kofty "Wyspa".

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej