Rozmowa z prof. dr. hab. Dariuszem Jemielniakiem, profesorem zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, autorem badania społeczności twórców haseł w Wikipedii

Justyna Suchecka: Nie weryfikujemy informacji przeczytanych w internecie. To lenistwo czy ślepa wiara w nowe media?

– To, że czegoś raz przeczytanego już nie weryfikujemy, nie jest nowym problemem. Przekonanie, że szpinak zawiera dużo żelaza, jest powszechne. A wzięło się stąd, że ktoś kiedyś źle postawił przecinek przy zawartości żelaza w różnych produktach spożywczych. Ta informacja pokutuje do dziś. Nowy problem to kłopot bańki internetowej i tego, że obracamy się w kręgu wiadomości, które są dopasowane do naszych preferencji.

Co z tego wynika?

– Nie dostajemy nowych wiadomości. Otrzymujemy te, które potwierdzają nasz światopogląd. Jeśli ktoś wpadnie w bańkę, w której funkcjonują np. wiadomości o homeopatii, to już w niej przepada.

Pozostało 82% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej