Takie wnioski z badań przedstawiono w Lyonie na dorocznym spotkaniu Europejskiego Towarzystwa Endokrynologicznego.

Dowodzą one też, że wraz z poprawą jakości snu, zmniejszały się objawy zmęczenia, braku koncentracji i poprawiało się samopoczucie młodzieży.

Oszalały zegar

Wiadomo, że zamiana nocy w dzień nam nie służy. Coraz dłużej jesteśmy wieczorem wystawieni na sztuczne oświetlenie. I już od dawna nie są to tylko nocne lampki czy ekran telewizora, ale cała masa urządzeń elektronicznych. Nawet jeśli zgasimy światło, i tak nie mamy ciemności. Świeci podłączona do kontaktu komórka, ładujący się laptop, telewizor, wieża czy uliczne latarnie.

Najwięcej szkód jednak robimy sobie sami, wpatrując się w smartfon czy laptopa. Niebieskie światło emitowane z ekranów smartfonów, tabletów i komputerów najbardziej wpływa na nasz wewnętrzny zegar biologiczny, zaburzając wytwarzanie hormonu snu - melatoniny.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej