Około 240 mld dolarów rocznie tracą rządy państw na unikaniu podatków przez globalne koncerny - to dane Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)*. Zdaniem sieci Tax Justice Network ta kwota jest jednak zaniżona - zadaniem tej organizacji należy raczej mówić o ponad pół biliardzie dolarów.

Przykładem jest choćby Facebook w Polsce. Pod koniec 2018 roku z Facebooka korzystało aż 44 proc. Polaków i Polek - niemal 17 mln osób. Mimo że na reklamach prezentowanym polskim użytkownikom i użytkowniczkom Facebook miał tylko w 2017 roku zarobić 600 mln zł (według szacunków PwC), w Polsce nie odprowadzał ani złotówki podatków.

Pozostało 85% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej