50 proc. badanych przedsiębiorców popiera podwyższenie płacy minimalnej - wynika z opublikowanego we wtorek raportu przygotowanego przez Politykę Insight na zlecenie Polskiej Rady Biznesu. Ale różnice pomiędzy firmami - w zależności od ich wielkości - są znaczące.

O opinie zapytano prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (w Polsce to w sumie 1,2 mln podmiotów, z czego 15 proc. to fikcyjnie samozatrudnieni), a także przedstawicieli mikro (do 9 zatrudnionych), małych (10-49), średnich (50-249) i dużych firm (250+).

Jak pracodawcy oceniają program "Rodzina 500 plus"?

Z danych podawanych przez GUS wynika, że co do zasady płace w większych firmach są znacznie wyższe niż w mniejszych. Mogłoby się więc wydawać, że podnoszenie płacy minimalnej sprawi więcej trudności małym niż dużym podmiotom.

Tymczasem najwyższe poparcie dla podnoszenia płacy minimalnej zanotowano w grupie małych firm - aż 64 proc. Z kolei najbardziej niechętni płacy minimalnej są ci, którzy nikogo nie zatrudniają, czyli jednoosobowe firmy - w tej grupie za jest tylko 48 proc. badanych. Może to wynikać z tego, że część prowadzących jednoosobową działalność zatrudniłaby kogoś, ale nie jest w stanie zapewnić potencjalnemu pracownikowi płacy minimalnej. Wreszcie wśród dużych firm poparcie dla płacy minimalnej wynosi co prawda 52 proc., ale to w tej grupie odnotowano największy odsetek skrajnie negatywnych opinii - 19 proc. wobec zaledwie 7 proc. wśród małych przedsiębiorców.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej