Solgar Polska jest dystrybutorem suplementów diety: ziół i mikroelementów, produkowanych przez amerykańską spółkę Solgar. Sprzedawane są one zarówno w aptekach, jak i przez internet. Medykamenty tej firmy są w Polsce popularne, ale drogie. Na przykład 50 kapsułek witaminy D3 w polskich aptekach internetowych kosztuje około 100 zł. Ten sam preparat, ale 120 kapsułek, w USA można kupić za 51 zł.

UOKiK nie badał, bo nie musiał, o ile Solgar Polska zawyżał cenę minimalną suplementów. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, mogło to być kilkadziesiąt procent, bo „żeby interes się opłacał, to ceny muszą być zawyżane co najmniej o jedną trzecią”.

Wieloletnia zmowa

Według UOKiK proceder zawyżania detalicznych cen minimalnych dla aptek i sklepów internetowych trwał co najmniej od 2010 roku.

Urząd przeprowadził przeszukanie w siedzibie firmy i znalazł dowody, m.in. korespondencję mailową, świadczące o tym, że przedsiębiorca narzucał kontrahentom ceny, po jakich mieli sprzedawać produkty Solgara. Spółka monitorowała też stosowanie narzuconych przez siebie cen i interweniowała, jeżeli suplementy były sprzedawane po niższych cenach. Jeśli apteka czy sklep internetowy nie stosowały się do „polityki cenowej”, były karane. Jak? Na przykład dystrybutor nie udzielał rabatów, blokował promocje lub zrywał umowy. Urząd odkrył, że sami detaliści obserwowali wzajemnie swoje stawki i informowali dystrybutora, jeżeli któryś z nich wyłamywał się ze zmowy.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej