Fiaskiem zakończył się plan połączenia niemieckiej firmy Siemens i francuskiej Alstom w największego w Europie producenta wyposażenia dla kolei i taboru kolejowego.

W środę Komisja Europejska ogłosiła, że zakazała tej transakcji.

„Miliony pasażerów w Europie co dzień polegają na przejazdach nowoczesnymi i bezpiecznymi pociągami. Zarówno Siemens, jak i Alstom to czempioni przemysłu kolejowego. Bez odpowiednich środków zaradczych w rezultacie tego połączenia doszłoby do wzrostu cen za systemy sygnalizacji zapewniające bezpieczeństwo pasażerom oraz za pociągi bardzo dużej prędkości następnej generacji. Komisja zakazała połączenia, ponieważ spółki nie chciały odpowiedzieć na nasze poważne obawy dotyczące konkurencji” – wyjaśniła komisarz ds. konkurencji Margrether Vestager cytowana w komunikacie KE.

Problem sterowania ruchem

Zdaniem KE spółka powstała z przejęcia firmy Alstom przez Siemensa doprowadziłaby do powstania największego w Europie dostawcy urządzeń europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS), który ma ułatwiać bezpieczne prowadzenie pociągów na terenie całej UE. Ta nowa firma byłaby też największym w Europie dostawcą urządzeń do najnowszego systemu CBTC sterowania ruchem w metrze.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej