To właściwie nie będzie wystawa o wojnie, raczej o antyfaszyzmie i jego przejawach w sztuce. Punktem wyjścia jest „Guernica” Pabla Picassa, najsłynniejszy obraz antyfaszystowski z 1937 r. W pawilonie nad Wisłą nie będzie wprawdzie oryginału, który oglądać możemy w muzeum w Madrycie, ale zobaczymy m.in. powstawanie legendarnego obrazu uwiecznione na zdjęciach przez partnerkę Picassa Dorę Marr, artystkę, fotografkę i antyfaszystowską aktywistkę. Będzie też dokładna, choć dużo mniejsza od oryginału replika „Guerniki”, którą Wojciech Fangor wykonał na Festiwal Młodzieży w 1955 roku.

Pozostało 86% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej