W Krakowie od poniedziałku do niedzieli trwa Festiwal Conrada. Wśród gości m.in.: Dan Brown, Olga Tokarczuk, Agneta Pleijel, Michał Witkowski, Éric-Emmanuel Schmitt, Jacek Dukaj, Dorota Masłowska.

Na kolażu pocztówce Jana Dziaczkowskiego „Chłopcy z Malagi pozują na plaży ze swymi dziewczętami”, Picasso, artysta macho, spotyka swoje bohaterki - zgeometryzowane sylwetki kobiet z obrazu „Panny z Awinionu”. Inspirowany afrykańskimi maskami obraz zapowiadał kubizm.  Ale tytułowe panny były prostytutkami z ulicy Avignon w Barcelonie. Dziaczkowski prostym gestem rozłożył dzieło Hiszpana na czynniki pierwsze, ujawniając artystyczne fascynacje, które zrodził kolonializm, i role przypisywane w sztuce kobietom.

CZYTAJ TAKŻE: Album z niezwykłymi kolażami Jana Dziaczkowskiego

Punktem wyjścia wystawy „Nowy region świata” przygotowanej przez pisarkę i podróżniczkę Olgę Stanisławską oraz kuratorkę Annę Bargiel jest uważana za arcydzieło brytyjskiej literatury powieść „Jądro ciemności” Josepha Conrada. Została opublikowana w 1902 r., a zainspirowała ją podróż, którą Conrad odbył pod koniec XIX w. w górę rzeki Kongo parowcem handlowym o nazwie „Król Belgów”. Jednak wystawa ma bardziej aktualny wydźwięk.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej