Przecież nic nie jest w stanie zaszkodzić filmowi ze średniej półki bardziej niż kilka dobrych recenzji. One budują w widzach oczekiwania. Wybierając się na seans wysoko ocenianego czy pochlebnie recenzowanego filmu, najczęściej spodziewamy się przeżyć to samo, co zachwalali inni. Nasze nastawienie do obrazu jeszcze przed jego zobaczeniem potrafi wypaczyć kinowe doświadczenie.

Naukowcy badają zjawisko wpływu oczekiwań na percepcję od lat, ale do dziś nie zidentyfikowali wszystkich mechanizmów, które wpływają na ten stan. Jeden z eksperymentów mający na celu zbadanie zjawiska polegał np. na częstowaniu ludzi lodami o smaku wędzonego łososia.

>>Wszystko, co musisz wiedzieć przed finałem "Gry o tron", przeczytasz tutaj, w naszym specjalnym serwisie

W 2007 r. naukowcy z wydziału psychologii uniwersytetu Sussex wysłali do testów smakowych dwie grupy. Grupa testująca „wykwintny mus na zimno” miała pozytywne reakcje – spodziewali się czegoś słonego, lekko pikantnego i w efekcie serwowany produkt im smakował. Z kolei inni testerzy czekający na słodki smak "lodów" - jak dla nich nazwano produkt - zderzyli się z łososiową rzeczywistością równie intensywnie co fani „Gry o tron” wyczekujący satysfakcjonującego finału blisko dekady ich telewizyjnego życia.

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej