Kirk Douglas z synem Michaelem i synową Catherine Zeta-Jones świętują 99. urodziny Jubilata (2015 r.)
"Champion" (1949) Marka Robsona
Historia boksera Midge'a Kelly (Douglas i jego pierwsza nominacja do Oscara), który przypomina sobie własne dzieje przed stoczeniem mistrzowskiej walki. Zaczynał od pojedynku za obiecane 35 dolarów, z których dostał ledwie 10. Zrozumiał wtedy, że zwycięży tylko wówczas, gdy będzie bezwzględny, nawet dla przyjaciół. Dlatego gwałci swą żonę, która żyje z jego bratem, dlatego rzuca kolejne kochanki, od męża jednej z nich, swego trenera związanego z mafią, bierze pieniądze za to rozstanie, nie dba nawet o chorą matkę. W finałowej walce zwycięża przez knock out, ale potem umiera, z powodu uszkodzenia mózgu, po ciosach, które sam otrzymał.
"As atutowy" (1951) Billy?ego Wildera
Charles Tatum (Douglas), kiedyś sławny reporter, pracuje w gazecie w Albuquerque. Szansą odzyskania sławy staje się dlań miejscowa tragedia: w jednej z górskich grot zostaje odcięty poszukiwacz reliktów kultury indiańskiej. Tatum daje łapówkę lokalnemu szeryfowi, zapewniając sobie wyłączność na pisanie o tej sprawie i celowe opóźnienie akcji ratunkowej. Ta zamiast jednego dnia trwa tydzień, stając się krajową sensacją. Żona uwięzionego (Jan Sterling), gdy ten jednak zginie, zadźga reportera nożycami.
"Piękny i zły" (1952) Vincente Minnelliego
Reżyser (Barry Sullivan), aktorka (Lana Turner) i scenarzysta (Dick Powell) tłumaczą producentowi (Walter Pidgeon) dlaczego nie chcą mieć nic wspólnego z magnatem filmowym Jonathanem Shieldsem (Douglas, nominowany po raz drugi). W retrospekcjach widzimy, jak on im kiedyś pomógł, ale też ich skrzywdził: reżysera odsunął od obiecującego projektu, który szykowali razem, aktorkę wylansował, rozkochał w sobie, i porzucił, a scenarzystę skłonił do pisania świetnego scenariusza, tyle że w tym samym czasie podstawiony przez Shieldsa gwiazdor uwiódł żonę scenarzysty, po czym oboje zginęli w wypadku. Ostatecznie jednak cała trójka zgadza się znów pracować z Shieldsem, który przybywa na spotkanie zachowując się niczym cyniczny czaruś.
"Pasja życia" (1956) Vincente Minnelliego
Biografia Vincenta van Gogha oparta na książce Irvinga Stone'a. Na ekranie widzimy dewocję bohatera, jego szaleństwo, samotność, biedę, mimo finansowego wsparcia brata - Theo (James Donald), i wreszcie samobójczą śmierć. Szczególnie istotny jest tu motyw burzliwej przyjaźni Van Gogha z Paulem Gaughinem (Anthony Quinn).
To trzecia nominacja do Oscara dla Douglasa. Uchodził wtedy za pewniaka, lecz przegrał z Yulem Brynnerem ("Król i ja").
"Pojedynek w Corralu O.K" (1957) Johna Sturgesa
Oparta na faktach opowieść o tym, jak to 26 października 1881 r., szeryf Wyatt Earp (Burt Lancaster), wspierany przez swych braci i rewolwerowca Doca Hollidaya (Douglas), rozprawił się w Tombstone, w Arizonie, z bandą braci Clantonów, złodziei bydła. W rzeczywistości strzelanina trwała pół minuty, w filmie znacznie dłużej. Karierę zrobiła tytułowa piosenka śpiewana przez Frankiego Lane'a
"Ścieżki chwały" (1957) Stanleya Kubricka
I wojna światowa, walka w okopach. Żądny sukcesu generał Mireau (George Macready) wydaje bezsensowny rozkaz ataku na świetnie umocnione pozycje niemieckie. Po krwawej klęsce tego przedsięwzięcia trzech żołnierzy, skądinąd frontowych bohaterów, zostaje oskarżonych o tchórzostwo. Przed sądem broni ich dowódca - pułkownik Drax (Douglas), w cywilu wzięty prawnik. Zapadają jednak trzy, wykonane szybko, wyroki śmierci. By zatrzeć złe wrażenie generał Broulard (Adolphe Menjou) proponuje Draxowi awans, ale ten odmawia i wraca do jednostki.
Zachwyt wzbudziły zwłaszcza sceny ataku, kręcone z sześciu kamer z udziałem setek statystów. Rząd francuski zakazał jednak wyświetlania filmu uznając go za policzek.
"Wikingowie" (1958) Richarda Fleischera
Powstała głównie w Norwegii saga o Wikingach próbujących podbić królestwo Northumbrii. Wdowę po tamtejszym królu gwałci wódz Wikingów Ragnan (Ernest Borgnine). Owoc tego zbliżenia - Eryk (Tony Curtis), nie wie, kim jest, gdyż Wikingowie biorą go w dzieciństwie do niewoli. Szybko wchodzi w konflikt z prawowitym synem Ragnana ? Einarem (Douglas), który uprowadził księżniczkę Morganę (Janet Leigh), przeznaczoną dla nowego władcy Northumbrii. W finale przyrodni bracia stają do pojedynku.
W jednym z fiordów po długich konsultacjach z archeologami wybudowano dużą osadę Wikingów.
"Spartakus" (1960) Stanleya Kubricka
Adaptacja książki komunisty Howarda Fasta o buncie rzymskich niewolników (73 r. p.n.e.), kierowanym przez Spartakusa (Douglas), Traka ze szkoły gladiatorów Lentulusa Batiatusa (Peter Ustinov). Gdy buntownicy, których poderwał czarnoskóry Draba (Woody Strode), pokonują na południu rzymskie oddziały, staje przeciwko nim armia Marka Krassusa (Laurence Olivier). Ostatecznie niewolnicy, zdradzeni przez pirackich sojuszników, zostają ukrzyżowani.
W najsłynniejszej scenie filmu Krassus pyta, który z przegranych jest Spartakusem. Ten się podnosi, ale równocześnie wstaje wielu innych niewolników, i każdy krzyczy: "Ja jestem Spartakusem!".
"Ostatni kowboj" (1962) Davida Millera
Elegijny western według powieści Edwarda Abbeya "The Brave Cowboy" i scenariusza Daltona Trumbo, toczący się w roku 1953. Jack Burns (Douglas) przyjechawszy do Nowego Meksyku prowokuje bójkę w barze, by dostać się do więzienia w Albuquerque i nakłonić do ucieczki swego przyjaciela, osadzonego za ukrywanie imigrantów z Meksyku. Ale ten uciekać nie chce - woli odsiedzieć karę i ustatkować się u boku żony. Więc Burns ucieka sam, mając na karku policję na motocyklach, w samochodach i w helikopterach, choć szeryf (Walter Matthau) trochę mu sprzyja. Równolegle prowadzony jest wątek kierowcy ciężarówki, pod którą Burns, na swym koniu, wpadnie w finale. Douglas powtarza: "Nie znoszę oglądać się na ekranie, ale od czasu do czasu puszczam sobie "Ostatniego kowboja". Mówię wtedy: - Kirk, grasz bardzo dobrze i jaki piękny film".
"Siedem dni w maju" (1964) Johna Frankenheimera
Political fiction. Niepopularny prezydent USA próbuje doprowadzić do nuklearnego rozbrojenia. Pułkownik marynarki Jim Casey (Douglas) odkrywa, że generał Scott (Lancaster), typowany na przyszłego prezydenta, szykuje wojskowy zamach stanu. Casey informuje o tym prezydenta.
Przed wyprodukowaniem filmu Douglas pojawił się na przyjęciu w Waszyngtonie: "Stałem trzymając talerz z gorącym daniem w ręce, i czułem się niezręcznie. Ktoś obok zapytał: - Masz zamiar zrobić film z "Siedmiu dni w maju"?. Odwróciłem się. Prezydent Kennedy! - Tak, panie prezydencie. - Dobrze".
"Układ" (1969) Eli Kazana
Film według wyjątkowo osobistej powieści Kazana. Dobrze sytuowany spec od reklamy - Eddie Anderson (Douglas, w zastępstwie za Brando), który dorobił się lansując papierosy "Zephyr", ma żonę Florence (Deborah Kerr) i kochankę Gwen (Faye Dunaway), celowo doprowadza do wypadku samochodowego, nie mogąc dłużej znieść życia w totalnym fałszu. Kochanka mówi mu zresztą: - Jesteś większym kłamcą niż większość mężczyzn, bo okłamujesz siebie.
Jakby tego było mało, umiera jego grecki ojciec, wzbudzający w nim zawsze kompleks imigranta. Zmęczony bohater chroni się w psychiatryku.
"Był sobie łajdak" (1970) Josepha L. Mankiewicza
Przewrotny western napisany przez scenarzystów "Bonnie i Clyde". Inteligentny przestępca Paris Pitman (Douglas, w srebrnych drucianych okularach) ląduje na 10 lat w więzieniu, na pustyni w Arizonie. Wcześniej ukradł 500 tys. dol., które ukrył w worku, w skalnej szczelinie pełnej węży. Dlatego zachęca współwięźniów do ucieczki, na którą nie może jednak pozwolić nowy dyrektor więzienia - Lopeman (Henry Fonda). Ale gdy do ucieczki dojdzie, Lopeman postara się na niej skorzystać. "Apoteoza zła" - pisali zaskoczeni krytycy.
"Furia" (1978) Briana De Palmy
Amerykański agent Peter Sandza (Douglas) kończy kilkunastoletnią służbę na arabskim Wschodzie. Wraz z dorastającym synem Robinem (Andrew Stevens) chce wrócić do Chicago. Zostaje jednak napadnięty na nadmorskiej plaży przez ludzi wynajętych przez jego wspólnika i ucznia (John Cassavetes). Napastnicy sądzą, że go zabili. Okazuje się, że tajne służby są zainteresowane Robinem, specyficznie wyposażonym przez naturę: może on czytać ludzkie myśli i siłą woli siać dookoła zniszczenie. Gdy rok później Douglas będzie go próbował odnaleźć w Ameryce, pomoże mu w tym licealistka (Amy Irving) posiadająca taką samą moc jak jego syn...
"Saturn 3" (1979) Stanleya Donena
Zakochani Adam (Douglas) i Alex (Farrah Fawcett) pracują na stacji wodnej uprawy roślin umieszczonej na jednym z księżyców Saturna. Dzięki takim stacjom trwa jeszcze życie na skażonej Ziemi. Bohaterowie otrzymują do pomocy najnowszy model cyborga. Tyle że dostawca robota (Harvey Keitel) od pierwszego spojrzenia zakochuje się w pięknej Alex. Do rywalizacji o kobietę przyłącza się również cyborg, zdolny zarówno do zabijania, jak i do okazywania uczuć.
"Twardziele" (1986) Jeffa Kanew
Harry Doyle (Burt Lancaster) i Archie Long (Douglas) wychodzą z więzienia odsiedziawszy 30-letni wyrok za uprowadzenie kursującego wzdłuż Zachodniego Wybrzeża pociągu - The Gold Coast Flyer. Mają problemy z odnalezieniem się w społeczeństwie: 72-letni Harry zostaje wysłany do domu starców, 67-letni Archie znajduje pracę w restauracji, gdzie nim pomiatają, ale poprawia sobie nastrój podrywając młodą instruktorkę aerobiku. Obaj nie rozumieją nowej muzyki, nowych strojów, ich ulubiony bar zmienił się w klub dla gejów. Poza tym tropi ich niedowidzący killer (Eli Wallach), który przed 30 laty przyjął na nich zlecenie, za 25 tys. dol. Wściekli postanawiają działać: nie udaje im się obrabować banku ze swoim starym gangiem, bo większość jego członków nie żyje, dlatego znowu porywają Gold Coast Flyera.
To ostatni film wyprodukowany przez studio Bryna.
Wszystkie komentarze