1/2
zamknij < >

Pierwsze geny mumii w historii

Zdjęcie numer 1 w galerii - Pierwsze geny mumii w historii

JÜRGEN LIEPE/bpk/Aegyptisches Museum und Papyrussammlung, SMB/Sandra Steiss

Starożytni Egipcjanie byli bliżej spokrewnieni z dawnymi mieszkańcami Bliskiego Wschodupodczas gdy współcześni mieszkańcy Egiptu mają o wiele więcej wspólnego z ludami Afryki Subsaharyjskiej
  • Zdjęcie numer 1 w galerii Pierwsze geny mumii w historii
  • Zdjęcie numer 2 w galerii Pierwsze geny mumii w historii
Komentarze
"Naukowcom po raz pierwszy udało się odczytać DNA z mumii" - nie no, tak nie można. Pierwsze kompletne DNA jądrowe - zgoda... ale pierwsze w ogóle? Bzdura! (a tak wynika z tego zdania). DNA mumii bada się od 30 lat - może i krótkie fragmenty, ale jednak. Ba, to były w ogóle pierwsze badania antycznego DNA, jakie prowadzono - zanim uczeni wzięli się za wymarłe gatunki. To badaniom mumii egipskich zawdzięczamy paleogenetykę jako nową dziedzinę nauki! I to właśnie genetycy ustalili wiele interesujących faktów dotyczących pokrewieństw Egipcjan - i to tych bardziej znanych niż anonimowe mumie z Abusir el-Meleq. Na przykład, to właśnie badaniom genetycznym zawdzięczamy ustalenie, że Tutanhamon był synem Echnatona - podczas, gdy przez lata uważano, że Echnaton (Amenhotep IV), człowiek obdarzony wieloma wadami genetycznymi i najdelikatniej mówiąc schorowany, nie mógł spłodzić żadnych dzieci. A Wy piszecie, że to dopiero początek badań genetycznych mumii! No, błagam... "prof. Johannesa Krause’a" - a nie Krause'go, przypadkiem...? A sama informacja ciekawa wielce. Jeżeli dzisiejsi Egipcjanie mają tak dużą domieszkę genów Murzynów (bo to oni kryją się pod określeniem "mieszkańców Afryki Subsaharyjskiej" w Waszym tekście), to można założyć, że Egipcjanie starożytni różnili się od nich nieco kolorem skóry - a zapewne także rysami twarzy (jednego i drugiego nie można być pewnym na podstawie mumii - skóra zmieniała kolor pod wpływem żywicy, którą ją traktowano - twarz była modelowana przez balsamistów...); krótko mówiąc - wyglądali inaczej niż zakładaliśmy. Ciekawe. Może uda się kiedyś odtworzyć ich wygląd.
@mamut_wlochaty Jeżeli już, to Krausego. Apostrof w tym nazwisku jest tak potrzebny, jak mumii smartfon.
już oceniałe(a)ś
0
0
@mamut_wlochaty dziękuję za uwagi. Chciałabym jednak zauważyć, że: 1. kiedy używa się słowa "genom" bez przymiotnika (jądrowy, mitochondrialny), to wiadomo, że chodzi o genom jądrowy. Podobnie jest z DNA. Skoro w zdaniu "Naukowcom po raz pierwszy udało się odczytać DNA z mumii" przy "DNA" nie ma żadnego przymiotnika, to wiadomo, że chodzi o DNA jądrowy. Wszelkie ewentualne wątpliwości wyjaśnia akapit "Międzynarodowy zespół naukowców ...". 2. Do wyników badań genetycznych dotyczących mumii Tutanchamona naukowcy z całego świata do dziś podchodzą z dużym sceptycyzmem z powodu prawdopodobnego zanieczyszczenia próbek pobranych z mumii współczesnym DNA. Jestem przekonana, że znasz te zastrzeżenia. 3. Nie wiem, dlaczego nazwisko Krause (tej formy użyłam, bo najbardziej mi odpowiadała w tym kontekście) zostało zmienione na "Krause'a", mogę się tylko domyślać, że uznano je za angielskie a nie niemieckie. Za błąd zatem przepraszam. 4. W którym miejscu napisałam, że to "dopiero początek badań genetycznych mumii" ? Zacytowałam jedynie profesora Krause, że jest to "pierwszy rzut oka na genetyczną historię Egiptu", a to nie to samo.
już oceniałe(a)ś
0
0
@jonagrabowska Witam Szanowną Autorkę :-) Miło mi, że mi Pani odpisała. ad. 1. Niestety, nie mogę się zgodzić. Z "genom" - zgoda, z "DNA" - już nie. To słowo bez przymiotnika najczęściej właśnie oznacza "jakikolwiek DNA". W bardzo wielu pracach - lub artykułach popularnonaukowych - trafiają się nagłówki czy wstępy w rodzaju "Odczytano pierwsze DNA takiego-a-takiego gatunku" - a z tekstu poniżej wynika, że chodzi o DNA mitochondrialny. Takoż nie potwierdzam. ad. 2. Owszem, tylko autorzy tych zastrzeżeń mówią jasno: uczeni odczytali swoje własne DNA (metoda PCR wyłapała DNA z ich palców - zamiast z mumii... co oczywiście może się zdarzyć). Tyle, że wynik badania nie pozostawił wątpliwości co do umieszczenia badanego człowieka na drzewie genealogicznym XVIII Dynastii (a proszę pamiętać, że do czterech pokoleń da się odróżnić - na podstawie liczby rekombinacji - liczbę pokoleń; innymi słowy, możemy stwierdzić czy osoba z próbki nr 1 jest synem, wnukiem, prawnukiem czy praprawnukiem osoby z próbki nr 2 - tego się nie pomyli). Otóż, z całym szacunkiem dla ostrożnych profesorów, trudno mi przyjąć aby Svante Paabo miał być synem Echnatona :-) Innymi słowy, badania budzą zastrzeżenia - a zastrzeżenia budzą uśmiech. ad. 3. Rozumiem, chochliki szaleją w każdej redakcji. ad. 4. OK, niedokładnie zacytowałem. pozdrawiam serdecznie!
już oceniałe(a)ś
0
0
@mamut_wlochaty Ja również dziękuję za odpowiedź. Mam wrażenie, że jeśli chodzi o pkt. 1. to każde z nas pozostanie przy swoim zdaniu (zapewniam jednak, że popytam o to jeszcze specjalistów). Natomiast w akapicie, o którym wspomniałam, nie widzę miejsca na podejrzenie, że chodzi o DNA mitochondrialny. Wydaje mi się sformułowany jasno: "Międzynarodowy zespół naukowców, kierowany przez prof. Johannesa Krause, paleogenetyka z Instytutu Maksa Plancka w Jenie i z Uniwersytetu w Tybindze, po raz pierwszy uzyskał i zsekwencjonował DNA jądrowe z mumii egipskich." Chyba, że źle coś zrozumiałam. Pozwoliłam sobie nanieść poprawkę w nazwisku naukowca. I również pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
0
0
@mamut_wlochaty @kociepodworko to mój drugi login na który mam wykupiony dostęp do internetowej Wyborczej. Zapomniałam się przelogować pisząc odpowiedź . :)
już oceniałe(a)ś
0
0
@jonagrabowska Akapitu nie kwestionowałem. Chodziło mi o nagłówek, podpis pod obrazkiem, itd. Właśnie, to samo dotyczy też słowa "geny" - użytego w tytule. To również, moim zdaniem, wprowadza czytelnika w błąd; podana przez Panią zasada - że jak bez przymiotnika, to domyślnie musi być "jądrowy" - dotyczy chyba jednak tylko słowa "genom" (a i to nie zawsze - przypominam sobie również nagłówki głoszące "Odczytano kompletny genom [bodajże] moa" - a z tekstu poniżej wynikało, że chodzi jednak o genom mitochondrialny... W końcu zasada to mocno nieformalna). A login bardzo ładny :-) Mamucie pozdrowienia!
już oceniałe(a)ś
0
0
Niewielkie stado ludów europejskich nadal wierzyło w Adasia i Ewę i komu to przeszkadzało. Katolicy są ciągle stawiani w sytuacji gdy się dowiadują że to nie Św.Mikołaj przyniósł tablet.
@inkwizytorstarszy Ładne : )
już oceniałe(a)ś
0
0
We wuz kungz... not :)
już oceniałe(a)ś
0
0
"Wyniki zaskoczyły wszystkich" ... gości imieninowych, nawet wujka Zdziśka i ciocię Stefę.
@parazydek O przepraszam, ciocia Stefa miała wątpliwości co do istnienia pępka u Ewy w Raju...
już oceniałe(a)ś
0
0
Chyba ktoś tu robi sztuczną sensację, żeby wyłudzić większy grant. Nigdy nie było poważnej hipotezy, jakoby starożytni Egipcjanie pochodzili z Afryki. Sami podkreślali, że mają jaśniejszą karnację i w zasadzie żadnych negroidalnych rysów w porównaniu np. z niewolnikami z Sudanu.
@Marzena Zagrodzka W Afryce dochodziło do bardzo licznych i zaskakujących przetasowań etnicznych (np. wyparcie ludów Khoi i San przez Bantu, osiedlenie Madagaskaru przez mieszkańców Azji Południowej etc.). Nauka jest właśnie po to, żeby potwierdzać lub obalać "oczywiste oczywistości" (już pomijam szczegół, że jaśniejsza skóra nie wyklucza wielu ciekawych domieszek genetycznych).
już oceniałe(a)ś
0
0
@q.piatkow' Ale przyznasz, że "wyniki zaskoczyły wszystkich" brzmi inaczej niż "potwierdziliśmy dotychczasowe przypuszczenia".
już oceniałe(a)ś
0
0
@Marzena Zagrodzka Owszem. Ale to jest zdanie autorstwa dziennikarki, nie któregokolwiek z autorów publikacji. Niestety, żyjemy w epoce clickbaitów. Nawet w dziennikarstwie naukowym. BTW: praca nad antycznym DNA, oprócz aspektu poznawczego, ma też aspekt techniczny. Z każdym kolejnym badaniem doskonalimy techniki izolacji i sekwencjonowania. "Magicznej" bariery 1 mln lat raczej nie przekroczymy (chociaż istnieje szansa, że przynajmniej sekwencje aminokwasowe niektórych białek z nieco starszych próbek da się zbadać). Poza tym, nieustannie wzbogacamy bazy danych, z czego prędzej czy później zrobią użytek filogenetycy/bioinformatycy.
już oceniałe(a)ś
0
0
@Marzena Zagrodzka Wychodzi na to, że rasizm i brak wiary w drugiego Człowieka, nie jest wymysłem ostatnich kilku pokoleń... No, proszę!
już oceniałe(a)ś
0
0
@q.piatkow'
Badaczy zaskoczyło raczej to, że istnieje wyraźna ciągłość genetyczna pomiędzy ludźmi współcześnie zamieszkującymi te tereny, a ludnością zamieszkującą je w starożytności, od której większość genów pochodzi. Ciekawe, że słabiej to wychodzi w badaniach genetycznych ludności dzisiejszej Polski. Zapewne wpływ miało na to, że w okresie wędrówek ludów u schyłku antyku, większa część etnosu dawnej kultury łużyckiej jako Germanie wywędrowała na zachód a jako osadnicy niemieccy czy holenderscy wrócili znacznie później i w mniejszej liczbie.
już oceniałe(a)ś
0
0
Wyniki zaskoczyły wszystkich. Egipcjanie pochodzili ze Świebodzina
@Rafał Kłos Byli również, namaszczeni przez Stwórce : ))))
już oceniałe(a)ś
0
0
nie było niewoli egipskiej,ale rozpoczęła się niewola polska w 2016 roku.Podobno potrwa do 2019 roku !!!!
już oceniałe(a)ś
0
0
A może Egipcjanie to były wymieszane ludy z różnych plemion po prostu? Na YT można znaleźć dużo ciekawych filmików z argumentami, że przynajmniej część Egipcjan, w tym władców egipskich była ciemnoskóra (na podstawie analizy malowideł, analizy wyglądu rzeźb władców z porównaniem do budowy twarzy i czaszek ludów afrykańskich). Jeżeli chodzi o Bliski Wschód: już dość dawno wykazano, że starożytni mieszkańcy Izraela byli Egipcjanami po prostu. Byli cały czas (także i po rzekomym Exodusie) poddanymi faraona, kulturowo powiązani i z ludami arabskimi i z Mezopotamią. A samego Exodusu nigdy nie było, nie było też niewoli egipskiej. Baśń założycielska była tylko baśnią VI w. p.n.e.
@bezpocztyonline ...to były wymieszane ludy z różnych plemion po prostu... to brzmi rozsadnie , a cala reszta to juz polityka szczgolnie : starożytni mieszkańcy Izraela byli Egipcjanami po prostu. Jaki izrael , jacy Egipcjanie?
już oceniałe(a)ś
0
0
@bezpocztyonline to uproszczenie daleko przekracza granice przekłamania
już oceniałe(a)ś
0
0
@bezpocztyonline Nie trzeba filmików oraz analizy wyglądu rzeźb władców, wystarczy znać historię. Dynastia kuszycka (XXV dynastia) rządziła Egiptem, po jego podboju, w latach 746-655 p.n.e. Kuszyci pochodzili z Nubii i ciemnoskórymi mieszkańcami Afryki. historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com/2016/03/24/krolestwo-kusz-starozytne-nubijskie-panstwo/
już oceniałe(a)ś
0
0
@bezpocztyonline Cos sie Panu/Pani ostro pomylilo. Izraelczycy nalezeli jezykowo/genetycznie do plemion aramejskich. Porzucili jednak swoj jezyk i zaczeli mowic w jez. kaananejskim.
już oceniałe(a)ś
0
0
@bezpocztyonline Inna rzecz, że ludy semickie prawdopodobnie pierwotnie zamieszkiwały Afrykę Północną (12 z 19 języków semickich występuje na terenie Etiopii), żeby następnie przewędrować na Bliski Wschód.
już oceniałe(a)ś
0
0
@q.piatkow' *nie uwzględniałem tutaj wymarłych języków semickich
już oceniałe(a)ś
0
0
@bezpocztyonline wszyscy ludzie na ziemi to wymieszane ludy wszystkich ze wszystkimi, chociaz prawdziwym Polakom z pisu ciezko to zrozumieć, im ciezko nawet pojąc teorie ewolucji i wierza ,ze swiat panpuk stworzył w dni 6 , a siódmego odpoczywał
już oceniałe(a)ś
0
0
@coelka (...) a siódmego odpoczywa
już oceniałe(a)ś
0
0
Więcej tematów
Wiadomości z kraju
Wiadomości ze świata
Tylko Zdrowie
Sport
Kultura
Gospodarka