"Co by było, gdybyśmy w pracy cały czas dostawali oceny? Dlaczego więc oceniać wciąż dzieci?" - Danuta Sterna u Olgi Woźniak

Danuta Sterna, Olga Woźniak; Realizacja: Edyta Błaszczak; Zdjęcia: Jakub Bach; Montaż: Michał Szyszka
18.11.2018 17:42

Jak wpływa ocenianie dziecka stopniami na jego psychikę? - Przede wszystkim zabija motywację do uczenia się, wprowadza niezdrową atmosferę, psuje relacje, które mamy między sobą - wylicza Dorota Sterna z koalicji 'Dziecko bez stopni' Centrum Edukacji Obywatelskiej. - To nie znaczy, żeby w ogóle dzieci nie oceniać, chodzi mi o stopnie - podkreśla wieloletnia nauczycielka matematyki. Jej zdaniem strach przed dostaniem złej oceny zabija chęć do zdobywania wiedzy i wywołuje frustrację. Jak więc oceniać skutecznie? - Trzeba dzieciom dawać informację zwrotną, co opanowały, czego mogą się nauczyć, jak poprawić błędy. Ciekawym sposobem jest np. tzw. SOK, sprawnościowe ocenianie kształtujące, czyli połączenie harcerstwa z oceną kształtującą - w tym wypadku dziecko zdobywa sprawności - za opanowanie tabliczki mnożenia, ułamków itd. Uważam, że trzeba by też świętować zdobywanie tych sprawności- dodaje Sterna. Ale co z dziećmi, które odmawiają uczenia się, są takie dzieci? - Dzieci rodzą się z naturalną chęcią uczenia się, jeśli nie chcą zdobywać wiedzy, to znaczy, że my dorośli zabiliśmy w nich tę naturalną zdolność.

Więcej na ten temat: edukacja, oceny, szkoły
Więcej na ten temat: edukacja, oceny, szkoły
Więcej tematów
Wiadomości z kraju
Wiadomości ze świata
Tylko Zdrowie
Sport
Kultura
Gospodarka