Agnieszka Kublik, Daniel Flis: Jak powinny być finansowane media publiczne?

Prof. Stanisław Jędrzejewski: Ze środków publicznych. Z opłaty audiowizualnej. Tendencja ogólna jest taka, żeby uniezależnić tę opłatę od posiadania odbiornika. Byłaby niższa niż abonament. W tzw. projekcie ustawy twórców z 2010 r. - napisanego przez Agnieszkę Holland, Iwa Zaniewskiego, Macieja Strzembosza i Jacka Żakowskiego - proponowano 8-10 zł, były minister kultury Bogdan Zdrojewski mówił o 10-12 zł. Obecnie opłata abonamentowa wynosi 6,5 zł miesięcznie za radioodbiornik i 21,5 zł za telewizor. W Portugalii opłata audiowizualna, wnoszona razem z opłatą za energię, to 2,5 euro.

Twórcy szacują, że tylko opłata audiowizualna może przynieść ok. 2 mld zł rocznie na media publiczne. Teraz TVP potrzebuje jakieś 1,5-1,6 mld. Radio około 300 mln zł.

Gdyby media publiczne miały 2 mld zł rocznie, obywałyby się bez reklam?
Pozostało 86% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej