Media masowe posługują się prostymi rozróżnieniami: bohater pozytywny kontra bohater negatywny, przyjaciel kontra wróg. Kto jest modelowym bohaterem pozytywnym w polskiej telewizji? Artysta. "Głównie piosenkarz" - wynika z badań prof. Anny Gizy z Uniwersytetu Warszawskiego nad ramówką telewizyjną.

Telewizja pozwala społeczeństwu oglądać się jak w zwierciadle. A ten obraz wpływa potem na realne wybory. Jak wygląda polskie społeczeństwo według polskiej telewizji?

Otóż dzielimy się przede wszystkim na mieszkańców dużych miast i resztę. Nie na klasę średnią i ludową, nie na Ślązaków i poznaniaków, nie na robotników i pracowników budżetówki, ale na tych z Warszawy i wszystkich pozostałych.

Z czego się utrzymujemy? Telewizyjny Polak to żołnierz, policjant, przedsiębiorca albo... polityk. Polka rzadziej, bo przecież Polka rzadziej pracuje. Telewizyjny Polak nie bywa nauczycielem, rzadko listonoszem, nie zdarza mu się być robotnikiem.
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej