Media masowe posługują się prostymi rozróżnieniami: bohater pozytywny kontra bohater negatywny, przyjaciel kontra wróg. Kto jest modelowym bohaterem pozytywnym w polskiej telewizji? Artysta. "Głównie piosenkarz" - wynika z badań prof. Anny Gizy z Uniwersytetu Warszawskiego nad ramówką telewizyjną.

Telewizja pozwala społeczeństwu oglądać się jak w zwierciadle. A ten obraz wpływa potem na realne wybory. Jak wygląda polskie społeczeństwo według polskiej telewizji?

Otóż dzielimy się przede wszystkim na mieszkańców dużych miast i resztę. Nie na klasę średnią i ludową, nie na Ślązaków i poznaniaków, nie na robotników i pracowników budżetówki, ale na tych z Warszawy i wszystkich pozostałych.

Z czego się utrzymujemy? Telewizyjny Polak to żołnierz, policjant, przedsiębiorca albo... polityk. Polka rzadziej, bo przecież Polka rzadziej pracuje. Telewizyjny Polak...
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej