Co jest na "Ostatniej Wieczerzy" według Macieja Świeszewskiego.

Od prawej siedzą: Janusz Limon - profesor genetyki gdańskiej Akademii Medycznej, Jerzy Kiszkis - aktor, Władysław Zawistowski - poeta, pisarz i wydawca, ksiądz Krzysztof Niedałtowski, Krzysztof Izdebski - malarz, Stefan Chwin - pisarz, Jezus Chrystus, Jerzy Limon - anglista i teatrolog, Aleksander - syn Macieja Świeszewskiego, Kiejstut Bereźnicki - malarz, Paweł Huelle - pisarz, Jan Kozłowski - marszałek województwa pomorskiego i Jacek Tylicki - malarz.

Postać Jezusa stanowiąca centrum obrazu ma cztery twarze. Środkowa nawiązuje do średniowiecznych obrazów typu veraikon (przedstawiających odcisk twarzy Jezusa na chuście Weroniki), dwie pozostałe to cytaty z obrazów Rogiera van der Weydena "Chrzest w Jordanie" (z prawej) i "Zdjęcie z krzyża" (z lewej). Twarz odbijająca się w talerzu to kopia tej z "Sądu Ostatecznego" Hansa Memlinga. Krążące nad Jezusem motyle to symbole duszy, pszczoły zaś oznaczają dobrych chrześcijan, skrzętnie gromadzących dobre uczynki.

Na bogato zastawionym stole widać m.in. butelkę, na jej etykiecie malarz umieścił wykres kwadratury koła. Ma to być według niego szyfr do wizerunku Boga, do którego tak naprawdę mimo wielu wysiłków nie można się zbliżyć. Można go tylko cytować z dzieł dawnych mistrzów. Wizerunki homarów, ślimaków i innych morskich stworzeń (ulubione motywy Boscha) symbolizowały niskie, pełne lubieżności instynkty.

Przed prof. Januszem Limonem (genetykiem z gdańskiej Akademii Medycznej) ludzki płód oznaczający nowe życie, gra na puzonie, z którego ulatują nuty Mozartowskiej mszy (muzyka od wieków symbolizowała Chwałę Pańską). Obok owoce (nawiązujące do ewangelicznego cytatu "po owocach ich poznacie").

Copyright © Agora SA