Drugie życie przebojów

Dzięki wykorzystywaniu w spotach reklamowych dawne hity wracają na listy przebojów. Na światowe przeboje coraz częściej stać też polskich producentów reklam

Amanda Lear rozpalała wyobraźnię słuchaczy pod koniec lat 70. Prasa rozpisywała się o jej wieloletniej przyjaźni (romansie?) z Salvadorem Dalim, a bardzo niski głos prowokował plotki o rzekomym transseksualizmie. Zasłynęła kilkoma przebojami w stylu disco ("Tomorrow", "Queen Of Chinatown", "Follow Me"), po czym zniknęła ze sceny.

Sporadycznie występuje jeszcze teraz, ale słucha jej tylko garstka zagorzałych fanów. I pewnie tak by zostało, gdyby nie "Enigma". Lear nagrała tę piosenkę w 1978 r. Kilka miesięcy temu utwór powrócił w zrealizowanej lepiej niż niejeden współczesny teledysk reklamie Kinder Bueno. Emanujący zmysłowością spot idealnie współgra z tembrem głosu Amandy.

"Enigma" stała się niespodziewanie przebojem końca 2004 roku. Na forum muzycznym "Gazety" zdezorientowani internauci pytali o nazwisko wokalisty. W portalach poświęconych telefonom komórkowym zaroiło się od dzwonków z tą kompozycją. Piosenka trafiła do kolejnej edycji składanki "Bravo Hits" z reguły prezentującej dużo bardziej współczesną muzykę. Choć szczyt powtórnej popularności "Enigma" ma już za sobą, wciąż utrzymuje się wysoko na liście Radia "Eska".

Dziewczyny lubią brąz

Reklamy przedłużają życie także polskim przebojom. Tymbark wspomaga się przerabianym na różne sposoby "Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał" Skaldów. Po przeróbce tekstu piosenka "Dziewczyny lubią brąz" Ryszarda Rynkowskiego zachęca do zakupu kawy Woseba. Maanam na dobre związał się z TP SA. W reklamach usług tej firmy można usłyszeć i "Anioła", i "Simple story".

W reklamach produktów polskich browarów królują światowe hity. Piwo Lech promuje "Unbelievable" grupy EMF, Żywiec - "The Strangest Party" INXS, Okocim - "Song 2" Blur. W sieci natychmiast pojawiały się pytania o wykonawcę utworu i możliwość zdobycia nagrania. I choć "Song 2" pochodzi z albumu Blur z 1997 roku, a "The Strangest Party" jest tylko o trzy lata starsze - a obie piosenki były mocno promowane w mediach - to w świadomości przeciętnego słuchacza zaistniały dopiero dzięki reklamie. Skondensowanej, ostro atakującej zmysły, kilkakrotnie krótszej nawet od bardzo dynamicznego teledysku.

Powrót do przyszłości

Piosenki do reklam sprzedawali już The Doors pod koniec lat 60. Wówczas był to jednak sposób na wyciśnięcie ostatniej garści dolarów z przeboju schodzącego z list. W ostatnich latach użyte w reklamowych spotach utwory zaczynają żyć własnym życiem. Wracają do zestawień najlepiej sprzedających się singli, przywracają pamięć o zapomnianych gwiazdach.

Zapoczątkowała to prowadzona przez lata konsekwentnie kampania firmy Levi's. Kolejne spoty promujące jej klasyczne dżinsy 501 ozdabiane były utworami sprzed lat: "Joker" Steve Miller Band, "Piece Of My Heart" Ermy Franklin i "Should I Stay Or Should I Go" The Clash. Ten ostatni był zresztą szokiem dla fanów grupy uważających The Clash za głównych ideologów punk rocka i wrogów konsumpcjonizmu.

Spot reklamowy może także wypromować nową gwiazdę. Gdy Levi's w reklamach zaczął sięgać po nagrania nieznanych artystów, popularność (co prawda na ogół chwilową) zyskały np. grupy Smoke City, Stiltskin, Freak Power. Brytyjski operator sieci komórkowej Vodafone, używając w 2001 roku fragmentu piosenki "Bohemian Like You", zapewnił zespołowi Dandy Warhols największy przebój w jego karierze. Gdy w 2002 roku Vodafone sięgnął po piosenkę "Can U Dig It" nieistniejącej od dziewięciu lat formacji Mock Turtles, zespół poważnie rozważał możliwość wznowienia działalności. Wielokrotna emisja spotu w telewizji zapewniła mu lepsze publicity, niż starannie zaplanowana trasa koncertowa i tradycyjne działania podejmowane przez firmy płytowe.

W zrealizowanym 12 lat temu futurystycznym filmie akcji "Człowiek demolka" z Sylvestrem Stallone'em ulubiona rozgłośnia radiowa bohaterów nadawała wyłącznie dżingle ze starych reklamówek. Czy po reanimacji "Enigmy" ta ironiczna wizja przyszłości nie wydaje się zaskakująco realna?

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.