Festiwal teatralny Radom Odważny 2004

Szesnastoletnia autorka dramatu ?Argonauci? Barbara Sokół z Warszawy jest odkryciem trzeciej edycji radomskiego festiwalu prapremier polskich sztuk współczesnych

Radom Odważny wymyślił trzy lata temu reżyser Adam Sroka, gdy obejmował dyrekcję tamtejszego teatru. Na każdą edycję składa się ogólnopolski konkurs na sztukę współczesną (co roku spływa ponad sto dramatów), grudniowy Tydzień Sztuk Odważnych, podczas którego aktorzy czytają wybrane dramaty i festiwal prapremier tych sztuk - od połowy marca do połowy kwietnia.

W tym roku wystawiono: "Wariacje małżeńskie na wielogłos i kanapę" Radosława Dobrowolskiego w reżyserii Krzysztofa Galosa, "x2 Bezwstyd/Wstyd" Pawła Jurka w reżyserii Moniki Powalisz i "Argonauci" Barbary Sokół w reżyserii Jacka Papisa i "Supermarket" Małgorzaty Kubickiej.

Reżyserzy sami wybierali teksty. Jacek Papis wystawił "Argonautów". To sarkastyczna komedia o nękanej problemami mieszkaniowymi rodzinie, która wyrusza w ostatnią podróż z umierającym dziadkiem. Świetne są sceny dwóch styp w McDonaldzie - najpierw z dziadkiem jedzącym pierwszego i ostatniego Big Maca, a później już bez niego - w drodze powrotnej. Reżyser i aktorzy (Dorota Baranowska, Danuta Dolecka, Marcin Chochlew, Jerzy Wasiuczyński) wydobyli i połączyli to, co w sztuce obyczajowe, dzisiejsze, z ponadczasowym. A widzowie przekonali się, że szesnastoletnia licealistka z Warszawy ma zadatki na dramaturga.

Z pozostałych sztuk najciekawsza jest "x2 Bezwstyd/Wstyd" Pawła Jurka. W pierwszej z dwóch minisztuk składających się na ten tekst w postaci młodego reżysera, który każe Hamletowi onanizować się przed telewizorem, bez trudu dopatrujemy się wziętych twórców naszego teatru, z którymi polemizuje autor.

W "Wariacjach małżeńskich na wielogłos i kanapę" za dużo było Różewicza i autorów teatru absurdu lat 60., za mało postaci z krwi i kości.

Ciekawa jest sprawa z "Supermarketem". Ze słabego literacko tekstu trzy aktorki (Joanna Jędrejek, Elżbieta Pejko i Anita Jańcia) stworzyły znakomity spektakl o pogrążonych w rozterkach i banale codzienności kobietach. Odkrywając dramat samotności, niepewności, strachu przed odrzuceniem przez innych.

Sztuki te będą pokazane w maju w Warszawie. Potem teatr urządza Dni Gombrowiczowskie w miejscowościach związanych z przedwojenną biografią pisarza. W repertuarze teatru obok sztuk najnowszych i inscenizacji Gombrowiczowskich jest też klasyka - kapitalna "Odprawa posłów greckich" i "Kordian". Bo Radom Odważny, to nie tylko festiwal, ale całe myślenie Sroki o scenie jako zderzeniu współczesnego i dawnego tekstu z rzeczywistością.

Copyright © Agora SA