Prezentujemy wyniki monitoringu głównych polskich mediów, który przeprowadziliśmy na skalę, na jaką do tej pory tego nie robiono.

Czytaj też: relację tekstową z debaty

Dlaczego to takie ważne?

Polskie media utwierdzają nas w przekonaniu, że świat jest we władaniu mężczyzn i że to ich trzeba słuchać. W gazetach, radiu i telewizji jest tylko 23 proc. kobiet.

Takie wnioski nasuwa monitoring sześciu największych dzienników, sześciu tygodników, pięciu głównych programów informacyjnych TV oraz porannej publicystyki pięciu radiostacji. Od 18 do 24 lutego w tych mediach pojawiło się 9221 osób. Kobiet wśród nich było 2151. To ledwie 23 proc.

Media deformują obraz polityki. Posłanek czy ministerek w rządzie jest jedna czwarta. W politycznych materiałach jest ich ledwie 15 proc., a ekspertek od polityki - jeszcze mniej.

Równiej jest w tematach "bliższych życiu": w zdrowiu, edukacji, w kulturze i nauce. Często jednak kobiety obsadzane są w roli anonimowych świadków zdarzeń albo ilustrują materiały dotyczące np. opieki nad dziećmi.
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej