Połączenie należących do Enterprise Investors producentów soków - Agrosu-Fortuny (ma 15 proc. rynku) i Sondy - ma zaowocować powstaniem największej na polskim rynku grupy kontrolująca niemal 25 proc. krajowej sprzedaży stuprocentowych soków. Połączone firmy, których ubiegłoroczne obroty łącznie wyniosły ok. 700 mln zł, będą miały na tyle silną pozycję rynkową, że nie zamierzają już przejmować kolejnych producentów soków, a jedynie wprowadzać na rynek nowe marki i wzmocnić wydatki na promocję już istniejących.

Czy powstanie grupy Fortuna-Sonda zbliży polski rynek do modelu zachodnioeuropejskiego, gdzie dwaj najwięksi producenci soków kontrolują 60-70 proc. sprzedaży? Tym drugim mógłby być wadowicki Maspex, który ma obecnie ok. 23 proc. rynku soków (marki Tymbark i Kubuś). Analitycy branży spożywczej nie wykluczają, że najwięcej straciłby na takim podziale rynku dominujący przez lata Hortex. Firma przeżywała ogromne kłopoty finansowe, ale dzięki temu, że ma najbardziej znaną w Polsce markę, wciąż utrzymuje 12-proc. udział w rynku.
Pozostało 81% tekstu
Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej