- Na jakiej podstawie mielibyśmy oceniać Ryszarda Kapuścińskiego? On w tym filmie ocenia się sam - mówi Damian Nenow, współreżyser filmu "Jeszcze dzień życia". Po ośmiu latach pracy animacja w technologii motion capture 2 listopada wchodzi do...
Konrad Szołajski, reżyser dokumentu "Dobra zmiana" (w kinach od 12 października): Pokazałem Jackowi Kurskiemu "Dziennikarzy '82", dokument o zmilitaryzowanej TVP w stanie wojennym. Rozpoznał ludzi, którzy pracują w telewizji do dziś i robią mu...
Nagrodę Literacką "Nike" 2018 dostał Marcin Wicha za "Rzeczy, których nie wyrzuciłem". - Charakteryzując swoich rodziców, jak zwykle przez rzeczy i codzienne sprawy, Wicha ukazuje wieczną młodość tamtego powojennego pokolenia - pisze Tadeusz...
Przekręcając językowe klisze albo nakładając je na siebie, Ewa Lipska osiąga w "Pamięci operacyjnej" moment autentyzmu i prawdy. Prezentujemy kolejną książkę finalistkę nagrody Nike 2018 - gala już 7 października. Trwa też głosowanie czytelników.
"Kler" od 28 września w kinach. - Jestem tylko reżyserem. Ale chciałbym, żeby system finansowania Kościoła był jawny, księża pedofile trafiali do więzienia i żeby polski Kościół wziął wreszcie odpowiedzialność za ofiary - mówi Wojciech Smarzowski.
Krzysztof Kieślowski twierdził, że nie był artystą i nie umie kręcić fabuł. A przecież niewielu autorom w światowym kinie udało się stworzyć dzieło tak zespolone z własnym życiem. O czym przypomina wydana właśnie biografia "Kieślowski. Zbliżenie"...
Tydzień festiwalu w Gdyni spędzony z polskim kinem przeszedł nasze oczekiwania. Trudno było przypuścić, że w tym ustroju, tej epoce, tej sytuacji politycznej polskie kino znów może zabrzmieć tak mocno i sięgnąć po "rząd dusz". Stać się znakiem...
W tym roku w Gdyni dominowali reżyserzy dojrzali, w ubiegłym ważne były debiuty. Dwa z nich obsypano nagrodami: "Cichą noc" Piotra Domalewskiego (Złote Lwy) oraz "Wieżę. Jasny dzień" Jagody Szelc (nagroda za debiut, scenariusz, odkrycie festiwalu)....
W sobotę 22 września gala rozdania nagród 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. W tym roku nie było w Gdyni ani jednego dnia bez pokazu znaczącego filmu. Ci, którzy krzyczą: "Pol-ska, Pol-ska!", mogliby się uczyć tej Polski właśnie z filmów...
Na festiwalu w Gdyni za czasów późnego PRL pewien zachodni krytyk powiedział: U was wszystko znaczy więcej, niż znaczy! Czy wciąż jeszcze tak jest?
Dziennikarze są zgodni: Złote Lwy powinien dostać "Kler" Smarzowskiego, choć mało kto wierzy, że tak się stanie. Jak w PRL zastanawiamy się: czy jurorzy się odważą? Czy dobrym wyjściem byłoby przyznanie głównej nagrody ex aequo?
Janusz Kondratiuk w filmie "Jak pies z kotem" dzieli się - z nami, z całą kinomańską rodziną - wspomnieniem swego brata, reżysera Andrzeja Kondratiuka zmarłego po wylewie w 2016 r. To szlachetne kino, które chwyta za serce.
Kieślowski wygląda inaczej z punktu widzenia Zachodu, kim innym był dla nas. I zawsze dochodzimy do momentu, kiedy, jak on w "Amatorze", kierujemy kamerę na siebie - pisze Tadeusz Sobolewski
W poniedziałek zaczyna się 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W epicentrum dyskusji znajdzie się "Kler" Wojciecha Smarzowskiego. W Gdyni zawsze panował duch wolności, ale czy kino wciąż ma szansę wpływać na rzeczywistość?
Świat, w którym rozgrywa się "Dogman", jest zatruty. Miłość głównego bohatera (fenomenalny Marcello Fonte) do córki oraz jego miłość do psów są okupione inną, szczególną przyjaźnią. Ta bajka mówi o naszym świecie. Od piątku w kinach.
Podczas kręcenia "Lata" Kiriłła Sieriebriennikowa zatrzymano i zamknięto w areszcie za rzekome malwersacje finansowe. Reżyser zdołał go jednak dokończyć. Historia Wiktora Coja, lidera zespołu Kino, i Majka Naumienki, lidera Zooparku, z nostalgią...
Piotr Szulkin. Jeden z najoryginalniejszych twórców polskiego i światowego kina. Pokazywał, jak lud sam funduje sobie tyranię. I jak strona prześladowana, uświęcona, staje się stroną dominującą, trzymającą władzę. Zmarł w piątek. Miał 68 lat.
Jeden z najoryginalniejszych twórców polskiego i światowego kina, także pisarz i malarz, zmarł w piątek. Miał 68 lat.
Tu nie chodzi o żaden "symetryzm" ani o to, żeby zrównać ze sobą przeciwstawne emblematy, tylko żeby je wszystkie unieważnić, przynajmniej na czas trwania hymnu. Pokazać nieistotność tych totemów i w sposób symboliczny wydobyć z Polaków ludzi. Kino...
Po dwóch latach realizacji powstał film dokumentalny, który w obecnej Polsce powstać nie miał prawa. Jego tytuł mówi sam za siebie: "Dobra zmiana".
Religią Ingmara Bergmana była sztuka. Jego niedosiężnym bóstwem - drugi człowiek, którego nie umiemy kochać. Oto kanoniczne filmy urodzonego sto lat temu mistrza.
Andrzej Barański lubi swoich bohaterów. Rzecz wyjątkowa, zwłaszcza w polskim kinie. Ale jego filmy są oschłe w formie, jakby chciał tę miłość ukryć.
"Wołyń" Wojciecha Smarzowskiego to film bez precedensu w polskim kinie po 1989 roku. Nie sądzi wzajemnych przewin, nie prowadzi ku żadnej politycznej tezie. Daje całościowy obraz świata, w którym zło szuka sobie ujścia i je znajduje. W niedzielę 8...
Autor dokumentalnego filmu "Shoah" Claude Lanzmann, francuski pisarz, dziennikarz, filozof, zmarł w wieku 92 lat. O takich ludziach jak on mówi się, że są "kontrowersyjni" - idą pod prąd, zmieniają fronty w imię prawdy, którą obnażyli jako pierwsi,...
Fenomen "Zimnej wojny" polega na tym, że w wyrafinowanej formie opowiada historię, która trafia do każdego, chociaż każdy pojmuje ją nieco inaczej. Paweł Pawlikowski stworzył film festiwalowy, który jednocześnie jest filmem dla ludzi. Ale niektórzy...
W Cannes najpiękniejszy jest moment przed finałem. Czekanie na werdykt, wspinanie się po schodach, widok zapełnionej sali. To nie jest tylko zlot gwiazd. Tu zbierają się "stany generalne" kina, które chce mieć władzę, wpływać na świat, dawać wizję...
Za nami gala 71. festiwalu w Cannes. Złota Palma dla filmu "Złodziejaszki" ("The Shoplifters"), mistrzowskiego popisu Japończyka Hirokazu Koreedy. Jury pod przewodnictwem Cate Blanchett przyznało Pawłowi Pawlikowskiemu nagrodę za reżyserię.
- Dobry odbiór mojego filmu w Cannes może nas uleczyć z kompleksów. Polska jest ciekawa, wyrazista i skomplikowana. Zostawmy epatowanie heroiczną historią czy żonglowanie chwytami pod zachodnią publiczkę - mówi Paweł Pawlikowski, reżyser nominowanej...
W sobotę będzie wiadomo, kto dostanie Złotą Palmę na 71. festiwalu w Cannes. "Zimnej wojnie" Pawła Pawlikowskiego, która w festiwalowym rankingu magazynu "Screen" od kilku krytyków zyskała notę "doskonały", właśnie przybył kolejny konkurent. Świetne...
Reżyserka "Córek Dancingu" w filmie inspirowanym historią z programu "Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie" stawia pytanie: czy można nauczyć się siebie na nowo?
Śmierć prowadzi do rozbicia "rodziny" tytułowych złodziejaszków z filmu, który jest mistrzowskim popisem Hirokazu Koreedy. Czy zabierze Oscara "Zimnej wojnie" Pawła Pawlikowskiego?
Spike Lee, jeden z pionierów afroamerykańskiego kina, w pokazanym w konkursie w Cannes filmie "BlacKkKlansman" porusza temat rasizmu bez lęku. Ale dramat przenika humorem.
Na początku maja skończył 80 lat, a teraz festiwal w Cannes pokaże jego "Start". Jerzego Skolimowskiego spotykam na canneńskiej plaży. - Wylansowali mnie tu 51 lat temu. Niech pan popatrzy! I tylko piasek wciąż ten sam.
Dwa udane filmy na festiwalu w Cannes. Fabuła o kobiecym batalionie z Kurdystanu. I animacja o Kapuścińskim.
Owacje i maksymalne noty dla pokazanej w Cannes "Zimnej wojny" Pawła Pawlikowskiego. Ta historia o niespełnionej miłości jest zarazem tęsknotą za kinem. Pogonią za czymś, co się nieustannie wymyka. Ale uwaga: piękno tego filmu jest zwodnicze.
Na 15. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity - w Warszawie i we Wrocławiu (11-20 maja), w Lublinie (13-21 maja), Gdyni (16-25 maja) oraz Bydgoszczy (19-26 maja) - będzie dużo "wrzenia świata". Ale ja szukam czegoś innego. Oto siedem...
Drobiazg, ale istotny: prasowe pokazy filmowe przesunięto w tym roku tak, by nie wyprzedzały wieczornych pokazów galowych. Dzięki temu ewentualnie wybuczenie filmu przez krytyków nie zakłóci już dobrej atmosfery na wieczornej premierze. A taki...
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.