Dziadek artystki był łódzkim Żydem, który wyemigrował z rodzicami do Nowego Jorku na początku XX wieku. Ona szukała inspiracji dla swojej sztuki w Polsce, konfrontując się z twórczością Kobro i Strzemińskiego.
Pretekstem do rozmowy jest niedawne zamieszanie wokół przyszłości Domu Literatury oraz wnioski płynące z Manifestu Wolnej Kultury Łodzi, który społecznicy umieścili w internecie. Do czwartku 13 czerwca podpisało się pod nim ponad 360 osób.
Kiedy zaczynaliśmy pracę dwa lata temu, świat wyglądał inaczej, bo byliśmy przed aferą hollywoodzką związaną z #metoo. W Polsce w sferze publicznej i obyczajowej też jesteśmy dziś w zupełnie innej sytuacji, m.in. po filmie braci Sekielskich.
Do Warszawy pojechałam nie dlatego, że mi w Łodzi było źle. Tam był film, a ja nie chciałam grać tylko w teatrze. Większość ludzi dojeżdża z Łodzi do pracy do Warszawy. Ja odwrotnie.
W Łodzi festiwale myli się z impresariatem. Niektórzy myślą: przyjadą goście z Warszawy, bilety będą bezpłatne, Łódź będzie mieć dobry PR. Nie tak się tworzy teatr - mówi Ewa Pilawska, szefowa Teatru Powszechnego i dyrektor artystyczny...
Gdzie jesteśmy: czy jeszcze w Europie, czy już nie? Kto nas z niej wyprowadza i dlaczego? O tym chcę zrobić spektakl - mówi Jerzy Stuhr. , W piątek w Teatrze Nowym odbędzie się premiera "Szewców" w jego reżyserii
- Po czterdziestce chłopy zaczynają kupować samochody, wymieniają partnerki na młodsze, wożą się z dziewuchami, noszą skórzane kurtki i zbierają płyty z młodości. A ja płyty z młodości mam, a teraz dla odmiany zakładam rodzinę. Mieć 40 lat jest...
W niedzielę w Teatrze Pinokio premiera "Chłopców z Placu Broni" w reżyserii Konrada Dworakowskiego.
Nie tylko Ewa Minge może się przebić. Studenci jeżdżą dzisiaj na wymiany międzynarodowe. Nie boją się rzucenia na głęboką wodę.
W sobotę premierą "Dryla" Wojciecha Bruszewskiego kończy się XXIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. O festiwalu, trudnym sezonie i problemach teatru publicznego w Polsce opowiada Ewa Pilawska.
Nowy będzie teatrem inteligenckim, nawołującym do myślenia. Widz ma się unieść choćby o centymetr.
"Until the Lions", spektakl, który oglądałem w Londynie, był momentem przełomowym. Wszedłem do teatru przygotowany na trzęsienie ziemi. I ono nastąpiło. To było jak huknięcie w głowę, przeżycie graniczne. Cieszę się, że mogę się nim podzielić z...
W weekend w Teatrze Wielkim premiera "Eugeniusza Oniegina". O dziele Puszkina, pracy w operze i Łodzi opowiada Paweł Szkotak, reżyser.
- W tej książce chciałam coś podpalić, a Łódź idealnie pasuje do ognia. Potrzebowałam miasta, które będzie na tyle duże, żeby skala zniszczeń była spektakularna - mówi Katarzyna Bonda. Właśnie ukazała się jej najnowsza książka "Lampiony"
Przeżył wycofywanie się aktorów ze spektakli, donosy do marszałka za nagość w "Antoniuszu i Kleopatrze". Sebastian Majewski, dyrektor artystyczny Teatru Jaracza, kończy pierwszy, trudny sezon i mówi: "Nie żałuję".
Żeby zainteresować recenzentów ogólnopolskich, teatrowi potrzebny jest ewidentny sukces. Spektakl, który będzie zapraszany na wszystkie festiwale. Teatrowi Nowemu takiego sukcesu zabrakło
- Piszą, że teatr zostanie zmarginalizowany. Że będą się liczyć tylko liczby. Nawet z nami nie rozmawiali - mówi Krzysztof Piątkowski o liście otwartym w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora Nowego. Sygnatariusze są zaniepokojeni, że został on...
- Łatwo zacytować Bogusława Lindę. Tyle że ja nie chcę nikogo obrażać ani stawiać się w lepszej sytuacji. W naszym spektaklu raczej dowartościowujemy Łódź - mówi Adam Orzechowski, reżyser "Tanga Łódź". Premiera w niedzielę w EC1.
W sobotę rozpoczyna się XXII Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. O potrzebie sięgania do klasyki, ograniczeniach artysty i Krzysztofie Warlikowskim, który jest głównym bohaterem tej edycji, opowiada Ewa Pilawska, dyrektor artystyczna.
- Praca dla filmu różni się od projektowania dla teatru. Film jest bliższy realności. Zwykły guzik można powiększyć na cały ekran. W teatrze widz jest co najmniej 15 metrów od sceny, nie trzeba tak dbać o detal - mówi Barbara Ptak, legenda polskiej...
Przemysław Owczarek wydał "Baśnie Eliany" - poetycką książkę o Łodzi dla dzieci. Nam opowiada o micie "ziemi obiecanej" i Hermesie jako patronie miasta przemysłowego.
Rozmowa o kolekcjonerskiej pasji Izabeli Czartoryskiej, krześle Szekspira i włosach Napoleona, a także o tym, dlaczego do Łodzi nie przyjechała "Dama z łasiczką". Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Januszem Wałkiem, historykiem sztuki
Szerokim echem odbiła się wypowiedź jednego z polityków, który mówił o Polakach "gorszego sortu", "zdrajcach", "genie zdrady". Takim językiem posługuje się od lat Rymkiewicz. I to chyba najbardziej w tym werdykcie bulwersuje - mówi prof. Tomasz...
W piątek w Teatrze Nowym premiera ?Ziemi obiecanej?. O Łodzi reymontowskiej i dzisiejszej opowiada Remigiusz Brzyk, reżyser spektaklu.
Wielokrotnie mówił: ?Moich prac nie wystarczy oglądać, inne zmysły także pracują?. Dziś w Łodzi zostanie otwarta wystawa Mirosława Bałki, jednego z najbardziej cenionych współczesnych artystów. O jego związkach z Łodzią opowiada Jarosław Suchan,...
W sobotę Teatr Wielki przedstawi pierwszą premierę sezonu. ?Don Giovanniego? Wolfganga Amadeusza Mozarta (libretto - Lorenzo da Ponte) wyreżyserowała Maria Sartova*.
Sylwia Chutnik promowała w czwartek w Empiku w Manufakturze najnowszą powieść "Jolanta". Nam opowiada o magii lat 90., hipnotyzującym kominie na Żeraniu i niechęci do pop-psychologii.
Fascynuje mnie licytowanie się, kto jest bardziej łódzki. ŁKS chwali się, że był pierwszy, a wieśniarski ich zdaniem Widzew powstał dopiero w 1910 roku, czyli dwa lata później. Nie spotkałem innych grup społecznych, które by się tak identyfikowały z...
- Kobiece pisarki kryminałów zdetronizowały detektywa supermana. Bez siwej panny Marple nie byłoby detektywa Monka - mówi dr Iza Desperak*. Zainteresowani tematem mogą przyjść w poniedziałek o godz. 18 na spotkanie do księgarni Litera (ul. Nawrot 7)
Studenci Katedry Ubioru łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych pokazują swoje prace w galerii "Na Piętrze". Dlaczego warto zaprojektowane przez nich stroje - opowiada prof. Aleksandra Pukaczewska, organizatorka wystawy. Wernisaż 29 marca o godz. 18...
Historyczne wnętrza Pałacu Poznańskiego zdominowała sztuka współczesna
Rozmowa ze Zbigniewem Batką
Rozmowa z Kacprem Bartczakiem
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.